Rechter: vuurwerkverbod blijft in stand
DEN HAAG (ANP) - De verkoop van vuurwerk blijft verboden. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald. De Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk (SVNC) was naar de rechter gestapt om het verbod aan te vechten, maar de rechter gaat daar niet in mee.
Het kabinet kondigde op 13 november een verbod af op de verkoop en het afsteken van vuurwerk. Maar veel handelaren hebben al grote voorraden ingekocht en willen het vuurwerk eind dit jaar toch verkopen. "De Staat heeft volgens de rechter voldoende gemotiveerd waarom het verbod nodig is en wat hij daarmee wil voorkomen", staat in het vonnis.
De vuurwerkbranche had vooral moeite met het late tijdstip waarop het verbod was afgekondigd. "De trein was al in volle vaart toen de regering het besluit nam. Er zijn verplichtingen aangegaan met importeurs en er zijn containers vol met vuurwerk onderweg, die binnenkort aankomen in de haven. Er zijn enorme sommen geld geïnvesteerd, terwijl de omzet straks nul is. Daarbij komen problemen met de opslag. Een vuurwerkverbod brengt onevenredig veel schade toe", zei de advocaat van de dealers eerder al.
Heftige jaarwisseling
Of de SVNC in hoger beroep gaat, kon voorzitter Evelien Arler nog niet zeggen. "We denken er over na." Ze noemt de handhaving van het verbod "teleurstellend". Het vuurwerkverbod is er om de zorg te ontzien, die overbelast is door het coronavirus. De jaarwisseling is een van de drukste momenten voor de spoedeisende hulp in ziekenhuizen. Maar of het verbod echt gaat helpen, vraagt Arler zich af. "Je ziet nu al dat er zoveel meer illegaal vuurwerk wordt gevonden dan in de afgelopen jaren. En de drukste tijd van de maand is nog niet eens begonnen."
Het wordt alsnog een heftige jaarwisseling, voorspelt ze, en dan is het omzetverlies dat vuurwerkverkopers lijden misschien voor niets geweest. De branche wordt gecompenseerd door de overheid, maar of die daadwerkelijk met de aangekondigde 40 miljoen euro over de brug gaat komen betwijfelt ze. "De overheid heeft gezegd ons te steunen waar nodig, dus er is ons nog niets concreets beloofd."
De rechtbank in Rotterdam bepaalde vorige maand al dat het afsteekverbod van vuurwerk in Rotterdam tijdens de jaarwisseling gehandhaafd kan blijven.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
14 uur geleden