Rechter: vuurwerkverbod blijft in stand
DEN HAAG (ANP) - De verkoop van vuurwerk blijft verboden. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag bepaald. De Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk (SVNC) was naar de rechter gestapt om het verbod aan te vechten, maar de rechter gaat daar niet in mee.
Het kabinet kondigde op 13 november een verbod af op de verkoop en het afsteken van vuurwerk. Maar veel handelaren hebben al grote voorraden ingekocht en willen het vuurwerk eind dit jaar toch verkopen. "De Staat heeft volgens de rechter voldoende gemotiveerd waarom het verbod nodig is en wat hij daarmee wil voorkomen", staat in het vonnis.
De vuurwerkbranche had vooral moeite met het late tijdstip waarop het verbod was afgekondigd. "De trein was al in volle vaart toen de regering het besluit nam. Er zijn verplichtingen aangegaan met importeurs en er zijn containers vol met vuurwerk onderweg, die binnenkort aankomen in de haven. Er zijn enorme sommen geld geïnvesteerd, terwijl de omzet straks nul is. Daarbij komen problemen met de opslag. Een vuurwerkverbod brengt onevenredig veel schade toe", zei de advocaat van de dealers eerder al.
Heftige jaarwisseling
Of de SVNC in hoger beroep gaat, kon voorzitter Evelien Arler nog niet zeggen. "We denken er over na." Ze noemt de handhaving van het verbod "teleurstellend". Het vuurwerkverbod is er om de zorg te ontzien, die overbelast is door het coronavirus. De jaarwisseling is een van de drukste momenten voor de spoedeisende hulp in ziekenhuizen. Maar of het verbod echt gaat helpen, vraagt Arler zich af. "Je ziet nu al dat er zoveel meer illegaal vuurwerk wordt gevonden dan in de afgelopen jaren. En de drukste tijd van de maand is nog niet eens begonnen."
Het wordt alsnog een heftige jaarwisseling, voorspelt ze, en dan is het omzetverlies dat vuurwerkverkopers lijden misschien voor niets geweest. De branche wordt gecompenseerd door de overheid, maar of die daadwerkelijk met de aangekondigde 40 miljoen euro over de brug gaat komen betwijfelt ze. "De overheid heeft gezegd ons te steunen waar nodig, dus er is ons nog niets concreets beloofd."
De rechtbank in Rotterdam bepaalde vorige maand al dat het afsteekverbod van vuurwerk in Rotterdam tijdens de jaarwisseling gehandhaafd kan blijven.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
4 minuten geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
30 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
9 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
12 uur geleden