Rechtbank oordeelt dat coronapas geen schending grondrechten was
DEN HAAG (ANP) - De invoering van de coronapas tijdens de pandemie was weliswaar "ingrijpend", maar geen schending van de grondrechten. Tot dat oordeel komt de rechtbank in Den Haag in een zaak die tegenstanders van het coronatoegangsbewijs hadden aangespannen. Zij krijgen geen schadevergoeding.
Het coronatoegangsbewijs (CTB) was vanaf september 2021 op veel plekken verplicht en werd eind februari 2022 weer afgeschaft. Mensen mochten in die periode alleen de horeca of evenementen bezoeken als ze waren gevaccineerd tegen het coronavirus, een recente negatieve testuitslag konden laten zien of konden aantonen dat ze waren hersteld van een coronabesmetting.
Volgens de rechtbank was het CTB wel "een inmenging" in de grondrechten, maar had de overheid daar goede redenen voor. De situatie was destijds "dermate riskant en onvoorspelbaar" dat de Staat "in redelijkheid tot de invoering van het CTB heeft kunnen besluiten".
Belangen afwegen
De rechtbank wijst onder meer op de overbelasting van de zorg tijdens de pandemie en op de "breed gedragen wetenschappelijke en medische opvatting dat voorzichtigheid geboden was". In die situatie was het "begrijpelijk dat de Staat het zekere voor het onzekere heeft genomen" door de coronapas in te voeren. Dat deden ook veel andere landen, in de hoop het aantal besmettingen te beperken.
De eisers schilderden tijdens de rechtszaak het toegangsbewijs af als een drukmiddel om mensen tot vaccinatie te bewegen. De advocaten van de overheid benadrukten dat de overheid alle belangen moest afwegen en dit als een "noodzakelijke en proportionele maatregel" zagen. Het doel was onder meer om kwetsbare mensen te beschermen en de zorg te ontlasten.
"De Staat moest de grondrechten van alle burgers afwegen", legt de rechtbank uit. Voor de een was het CTB een belemmering, maar voor de ander juist een beschermende maatregel. "Die afweging heeft de Staat gemotiveerd gemaakt", oordelen de rechters. De overheid is volgens hen binnen de ruimte gebleven die het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens biedt.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
2 dagen geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
3 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
3 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
5 dagen geleden