RCC: heel veel klachten over billboards CIDI met foto's gijzelaars
DEN HAAG (ANP) - De Reclame Code Commissie heeft "heel veel" klachten ontvangen over de billboards met daarop digitale posters met foto's van mensen die door Hamas zijn ontvoerd. De borden werden een week lang langs twintig snelwegen geplaatst op initiatief van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Dat werkte daarvoor samen met andere Joodse organisaties.
Hoeveel klachten er precies zijn binnengekomen, kan de commissie niet zeggen. Ook over de inhoud worden geen mededelingen gedaan. Het doel van de actie was voorbijgangers "attent maken op de ontvoeringen" en hen bewust maken van "de noodzaak van Israëls operatie in Gaza", liet het CIDI eerder weten.
Omdat veel van de klachten op elkaar lijken, worden drie klachten die "exemplarisch" zijn voorgelegd aan de commissie, aldus een woordvoerder. "Op zich is er hoge mate van vrijheid van meningsuiting, maar reclame-uitingen moeten getoetst worden aan de reclamecode en ook aan de regels van goede smaak en fatsoen."
Oordeel
Het oordeel van de commissie kan ertoe leiden dat een vrijblijvend advies uitgaat naar de adverteerder om de reclame-uiting aan te passen. Doet de adverteerder dat niet, dan verstuurt de commissie de aanbeveling naar de media.
Het CIDI laat in een eerste reactie weten dat ze "naar eer en geweten hebben gehandeld" bij deze campagne. "We geven het feit weer dat mensen ontvoerd zijn. Dat kan ongemakkelijk zijn voor sommige mensen, maar het blijft een feit", zegt Naomi Mestrum, directeur van het CIDI. Behalve met de billboards heeft de organisatie ook met een advertentie in De Telegraaf aandacht gevraagd voor het lot van de gijzelaars.
Over een campagne waarin aandacht gevraagd wordt voor het lot van Palestijnse kinderen op reclameborden kan de Reclame Code Commissie vooralsnog niet zeggen of er klachten waren binnengekomen. Die campagne is afgelopen zaterdag begonnen en bestaat onder meer uit billboards met digitale posters langs de snelwegen A4, A58 en A16. De initiatiefnemer laat weten dat later mogelijk nog een campagne met posters in abri's volgt in grote steden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft dit jaar 25,8 procent van het geteste F2-consumentenvuurwerk afgekeurd. Dat is een stuk minder dan vorig jaar, toen 40,9 procent van het geteste vuurwerk niet door de keuring kwam. Onder F2-vuurwerk vallen dingen als grondbloemen en fonteinen.
18 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De kerstdagen verlopen dit jaar zonnig, maar zijn wel erg koud, meldt Weeronline. De gevoelstemperatuur ligt beide dagen dankzij een stevige wind ruim onder nul, aldus het weerbureau.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vincent Karremans wil in het volgende kabinet graag door als minister van Economische Zaken. Dat zegt de VVD-politicus in een interview met De Telegraaf. "Als je aan een ondernemer zoals ik vraagt om opnieuw minister van Economische Zaken te worden, dan is dat natuurlijk vragen naar de bekende weg: dat zou ik heel leuk vinden, maar ik moet net als iedereen afwachten."
6 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - De opbrengst van 3FM Serious Request is met nog een dag te gaan al bijna recordhoog. Na vijf dagen hebben dj's Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Mart Meijer in het Glazen Huis in Den Bosch 12.288.653 euro voor Spieren voor Spieren opgehaald, is dinsdag op NPO 3FM bekendgemaakt.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft dit jaar 3438 explosieven onschadelijk gemaakt, veel meer dan de 2455 van het jaar ervoor. In de meeste gevallen ging het om bommen en granaten uit de Tweede Wereldoorlog die niet ontploft waren.
17 uur geledenNUNSPEET (ANP) - De 56-jarige bestuurster die maandagavond met haar auto inreed op een groep mensen in Nunspeet, was niet onder invloed van drugs of alcohol. Dat meldt de politie dinsdagmiddag.
18 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Domtoren in Utrecht heeft afgelopen zondag de 100.000e bezoeker van dit jaar verwelkomd en daarmee is het record uit 2017 verbroken: in dat jaar beklommen 92.000 mensen de toren. Dat meldt Utrecht Marketing, die de Domtoren exploiteert.
18 uur geleden