Rapport: nasleep coronapandemie op scholen is nog niet voorbij
DEN HAAG (ANP) - De nasleep van de coronapandemie is in het onderwijs nog niet voorbij. In een rapport over het miljardenpakket, bedoeld om achterstanden in het onderwijs in te halen, ziet het ministerie van Onderwijs wel wat verbeteringen ten opzichte van de coronajaren. Zo melden studenten bijvoorbeeld minder studievertraging en is het niveau van de schooladvisering van leerlingen weer gestegen naar hetzelfde punt (of zelfs hoger) als voor de pandemie.
Het ministerie schrijft dat leraren en schoolleiders nog dagelijks de gevolgen merken van de coronapandemie. "Dat geldt ook voor leerlingen en studenten: een deel van hen worstelt met hun motivatie, zit niet lekker in hun vel of heeft moeite om vertragingen in te halen. De problematiek blijkt complex." Het zogenoemde Nationaal Programma Onderwijs werd in de coronacrisis aangekondigd om achterstanden bij leerlingen weg te werken. Het kabinet zette er miljarden euro's voor opzij.
De meeste schoolleiders zijn positief over hoe het gaat met de uitvoering van hun plannen. In het basisonderwijs denkt 70 procent dat het gaat lukken om met het programma de plannen in dit schooljaar uit te voeren, in het voortgezet onderwijs denkt 74 procent dat het wel goed komt. De Rekenkamer was vorig jaar nog kritisch op het programma, omdat het kabinet onvoldoende kon controleren of er ook daadwerkelijk resultaten worden behaald met de investering. Ook was het geld niet goed verdeeld en kon het niet effectief uitgegeven worden vanwege het lerarentekort.
Bestaande trends
Het is de vierde voortgangsrapportage en het ministerie ziet zelf dus wel verbeteringen. In de eerste maanden van de coronapandemie vielen schooladviezen bijvoorbeeld lager uit, door het wegvallen van de eindtoets. In de jaren daarna steeg dit niveau weer. Wel krijgen meisjes gemiddeld lagere adviezen dan jongens. Dit verschil was afgelopen jaar wel al iets minder groot dan in het jaar daarvoor. Ook krijgen kwetsbare kinderen vaak gemiddeld een lager schooladvies.
Ministers Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) benadrukken in hun brief aan de Tweede Kamer dat niet alle ontwikkelingen in het onderwijs veroorzaakt zijn door de coronacrisis. "Tal van maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook al bestaande trends in het onderwijs (zoals het lerarentekort) zijn van invloed op het welbevinden en de prestaties van leerlingen en studenten." Ze zeggen zich de komende jaren nog verder in te willen zetten voor de onderwijskwaliteit.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
2 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
17 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
20 uur geleden