Rapport: nasleep coronapandemie op scholen is nog niet voorbij
DEN HAAG (ANP) - De nasleep van de coronapandemie is in het onderwijs nog niet voorbij. In een rapport over het miljardenpakket, bedoeld om achterstanden in het onderwijs in te halen, ziet het ministerie van Onderwijs wel wat verbeteringen ten opzichte van de coronajaren. Zo melden studenten bijvoorbeeld minder studievertraging en is het niveau van de schooladvisering van leerlingen weer gestegen naar hetzelfde punt (of zelfs hoger) als voor de pandemie.
Het ministerie schrijft dat leraren en schoolleiders nog dagelijks de gevolgen merken van de coronapandemie. "Dat geldt ook voor leerlingen en studenten: een deel van hen worstelt met hun motivatie, zit niet lekker in hun vel of heeft moeite om vertragingen in te halen. De problematiek blijkt complex." Het zogenoemde Nationaal Programma Onderwijs werd in de coronacrisis aangekondigd om achterstanden bij leerlingen weg te werken. Het kabinet zette er miljarden euro's voor opzij.
De meeste schoolleiders zijn positief over hoe het gaat met de uitvoering van hun plannen. In het basisonderwijs denkt 70 procent dat het gaat lukken om met het programma de plannen in dit schooljaar uit te voeren, in het voortgezet onderwijs denkt 74 procent dat het wel goed komt. De Rekenkamer was vorig jaar nog kritisch op het programma, omdat het kabinet onvoldoende kon controleren of er ook daadwerkelijk resultaten worden behaald met de investering. Ook was het geld niet goed verdeeld en kon het niet effectief uitgegeven worden vanwege het lerarentekort.
Bestaande trends
Het is de vierde voortgangsrapportage en het ministerie ziet zelf dus wel verbeteringen. In de eerste maanden van de coronapandemie vielen schooladviezen bijvoorbeeld lager uit, door het wegvallen van de eindtoets. In de jaren daarna steeg dit niveau weer. Wel krijgen meisjes gemiddeld lagere adviezen dan jongens. Dit verschil was afgelopen jaar wel al iets minder groot dan in het jaar daarvoor. Ook krijgen kwetsbare kinderen vaak gemiddeld een lager schooladvies.
Ministers Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) benadrukken in hun brief aan de Tweede Kamer dat niet alle ontwikkelingen in het onderwijs veroorzaakt zijn door de coronacrisis. "Tal van maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook al bestaande trends in het onderwijs (zoals het lerarentekort) zijn van invloed op het welbevinden en de prestaties van leerlingen en studenten." Ze zeggen zich de komende jaren nog verder in te willen zetten voor de onderwijskwaliteit.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
40 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
40 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
4 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
14 uur geleden