Rapport: gemeenten weten te weinig over zorgwekkende stoffen
DEN HAAG (ANP) - Gemeenten en omgevingsdiensten hebben te weinig kennis en gegevens over "zeer zorgwekkende stoffen". En dat terwijl ze wel verantwoordelijk zijn voor de vergunningverlening aan bedrijven die met zulke stoffen werken. Tot die conclusie komen de gemeenten, provincies en omgevingsdiensten zelf in een rapport. Ze stellen dat op diverse fronten "een stevige verbeterslag" nodig is.
Zo bestaat behoefte aan meer technische kennis. Soms ontbreekt zelfs de basiskennis op lokaal niveau. Ook stellen de opstellers van het rapport dat behoefte is aan "breder, meer integraal beleid". De zorgwekkende stoffen waar het over gaat, komen op allerlei verschillende manieren in het milieu terecht. Controles zijn nu vooral gericht op de zware industrie, maar niet op kleinere bedrijven die met de stoffen werken. "Mogelijk wordt de problematiek daarmee niet volledig overzien en zorgen vele kleintjes ook voor een grote emissie", klinkt het.
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) zijn stoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor mensen en het milieu. "Bijvoorbeeld omdat ze de voortplanting kunnen belemmeren, kankerverwekkend zijn of omdat ze zich in de voedselketen ophopen", aldus het rapport. Op de lijst van deze stoffen staan er nu 1500. Een goed overzicht van waar die allemaal worden gebruikt, ontbreekt. "Stoffen worden geproduceerd, verwerkt, gebruikt en hergebruikt. De huidige gebruiker/verwerker weet vaak niet of er ZZS zijn toegevoegd aan de materialen waarmee wordt gewerkt."
ZZS-pact
Niet alleen de gezondheid en het milieu, maar ook de woningbouw en de economie kunnen schade ondervinden door deze onduidelijkheden. Door vervuiling van de grond met chemicaliën die onder de noemer PFAS vallen kwamen in 2019 bijvoorbeeld veel bouwprojecten in de knel.
Om de problematiek beter aan te pakken, pleiten de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en andere betrokken organisaties voor een "ZZS-pact". Daarin moeten het Rijk, de decentrale overheden en bedrijfsleven en het bedrijfsleven samenwerken om greep te krijgen op de potentieel gevaarlijke stoffen.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
5 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
6 uur geleden