Radboudumc: meeste coronapatiënten hebben klachten jaar na ic
NIJMEGEN (ANP) - Driekwart van de coronapatiënten die op de intensive care hebben gelegen, heeft een jaar na de opname last van lichamelijke, mentale en cognitieve klachten. Dat meldt het Radboudumc op basis van een onderzoek naar langdurige Covid-klachten, waarbij de gezondheid van 246 patiënten tot vijf jaar na ic-opname wordt onderzocht via vragenlijsten.
De helft van de patiënten zegt last te hebben van vermoeidheidsklachten en andere klachten zoals een slechtere conditie, pijn, spierzwakte en kortademigheid. Ook worden mentale klachten regelmatig genoemd: een op de vijf ondervraagde coronapatiënten heeft last van angst of posttraumatische stress. Daarnaast heeft een op de zes last van cognitieve klachten, zoals geheugen- of concentratieproblemen.
Meer dan de helft van de ondervraagde patiënten zegt na een jaar minder te zijn gaan werken, nog steeds met ziekteverlof te zijn of hun baan te hebben opgegeven. "Deze studie laat zien wat een ongelooflijke impact een ic-opname heeft op het leven van voormalig Covid-19-patiënten", zegt hoofdonderzoeker Marieke Zegers.
Wereldwijd is dit de eerste wetenschappelijke studie naar langdurige klachten bij Covid-19, aldus het Radboudumc. De deelnemende patiënten zijn opgenomen tussen de eerste coronagolf, tussen maart en juli 2020. De groep bestaat uit 176 mannen en 70 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
10 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geleden