Raad van toezicht WNL steunt hoofdredacteur na kritiek
HILVERSUM (ANP) - De raad van toezicht van WNL noemt het "spijtig" dat oud-medewerkers "slechte herinneringen hebben aan hun tijd bij WNL." Desondanks prijst de raad "zich gelukkig" met hoofdredacteur Bert Huisjes. Dat is te lezen in een reactie op een artikel van het AD, waarin verscheidene (oud)-medewerkers over hun ervaringen met Huisjes vertellen.
In het artikel zeggen verscheidene (oud)-medewerkers dat Huisjes moet vertrekken. Daar laat de raad zich in de verklaring niet over uit. "De raad van toezicht prijst zich gelukkig met een hoofdredacteur die natuurlijk zoals ieder mens niet zonder zonden is, maar enorm veel heeft bereikt", luidt de reactie. "WNL is na een moeizame start onder zijn leiding uitgegroeid tot een sterke journalistieke organisatie die aan de opdracht moet voldoen de liberaal-conservatieve stroming binnen het bestel te vertegenwoordigen."
Er zouden steunreacties voor de hoofdredacteur zijn gekomen van "belangrijke redacteuren en presentatoren die nog wel bij WNL werken en zich totaal niet herkennen in de beschuldigingen". De raad zegt open te staan "voor de uitbreiding van de hoofdredactie om meer evenwicht te brengen in de redactionele leiding van de omroep". Over wat dit precies betekent, wordt niet uitgeweid in de verklaring.
'Urgentie geboden'
De NPO zegt te zijn geschrokken van het AD-stuk. "De NPO stuurt vanuit zijn verbindende rol sterk aan op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van grensoverschrijdend gedrag; hoewel de NPO geen werkgeversverantwoordelijkheid voor de individuele omroepen draagt", stelt de publieke omroep.
Volgens de NPO toont het artikel aan "dat er urgentie is geboden om met een gezamenlijk plan van aanpak te komen om de recente aanbevelingen van de Onderzoekscommissie Gedrag en Cultuur Omroepen (OGCO) op te volgen en daarmee een veilige werkomgeving bij de publieke omroep te realiseren".
'Angstcultuur'
Voor de publicatie sprak het AD met 25 betrokkenen. In het artikel werd gesproken van een "angstcultuur" en ook zou Huisjes zich schuldig hebben gemaakt aan manipulatief gedrag en zwangerschapsdiscriminatie.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
6 uur geleden