Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Raad van State velt oordeel over schadevergoeding stint

Raad van State velt oordeel over schadevergoeding stint

DEN HAAG (ANP) - De Raad van State, de hoogste bestuursrechter van het land, oordeelt woensdag of het kabinet een schadevergoeding moet betalen aan de fabrikant van de stint en aan kinderopvangcentra. Het kabinet besloot de elektrische bolderwagen van de weg te halen na het dodelijke ongeluk in 2018, waarbij vier kinderen omkwamen. Het model bleek problemen te hebben met de rem.

De rechter oordeelde in maart dit jaar dat de Staat direct een schadevergoeding had moeten aanbieden aan scholen, omdat zij door het besluit vervangend vervoer moesten aanschaffen. Ook vond de rechter dat het ministerie van Infrastructuur in 2011 steken had laten vallen tijdens de technische keuring van de stint.

Het kabinet ging in beroep tegen de uitspraak. Toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vond dat de stint omwille de veiligheid direct van de weg gehaald moest worden. Daarom was er volgens haar geen tijd om de procedure voor schadevergoeding af te wachten.

Ook was ze het oneens met de rechter over een zwaardere versie van de stint. De rechtbank ziet de zwaardere en lichtere versie als hetzelfde voertuig. Maar Van Nieuwenhuizen beschouwde de zwaardere variant als een apart voertuig. Die had volgens haar nooit de weg op gemogen omdat deze niet is goedgekeurd door het ministerie. Als het ministerie ongelijk krijgt, komen instellingen die de zwaardere stint gebruiken mogelijk ook in aanmerking voor een schadevergoeding.

Inmiddels rijdt de opvolger van de stint weer op de openbare weg. Ook deze zogeheten BSO-bus wordt vooral gebruikt door de kinderopvangbranche.

Meer uit Binnenland

Friesland roept kabinet op gaswinning in provincie af te bouwen

ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.

47 minuten geleden
Bertram maakt nu niet bekend welke plekken vervuild zijn met PFAS

DEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.

1 uur geleden
Op vier plekken in Gelderland PFAS-waarden boven norm gemeten

ARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.

1 uur geleden
Organisaties kritisch op plan pepperspray Van Weel

DEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.

1 uur geleden
Kritische vragen tijdens debat over coalitieakkoord Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."

3 uur geleden
Koolmees kreeg buikpijn van de invoering van de avondklok

DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.

4 uur geleden
Koolmees: spanningen in kabinet tijdens tweede coronagolf

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de tweede golf van coronabesmettingen in het najaar van 2020 begonnen de spanningen in het kabinet, zei oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem zijn er "vast en zeker lelijke woorden gebruikt", maar kwam het kabinet altijd tot beleid dat door iedereen gedragen werd.

4 uur geleden