Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Raad stemt over tweede termijn Halsema als burgemeester Amsterdam

Raad stemt over tweede termijn Halsema als burgemeester Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse gemeenteraad stemt woensdag over de tweede termijn van burgemeester Femke Halsema. Zij liet in september weten nog zes jaar burgemeester van de hoofdstad te willen zijn. Het debat en de stemming hierover zijn niet openbaar, maar doet de raad in het geheim.

De raad stemt of Halsema wordt aanbevolen aan de minister van Binnenlandse Zaken. De minister zal de burgemeester dan weer voordragen bij de koning, die haar kan herbenoemen. Hoe laat de stemming zal zijn, is nog onduidelijk.

De GroenLinks-politica begon in 2018 als eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam. Haar ambtsperiode verliep niet altijd soepel. Zo werd haar destijds 15-jarige zoon in 2019 betrapt met een onklaar gemaakt wapen dat in de ambtswoning had gelegen. In 2020 kreeg ze een motie van wantrouwen, omdat ze tijdens de coronapandemie niet ingreep bij een drukbezochte Black Lives Matter-demonstratie op de Dam.

Halsema gaf in september toe fouten te hebben gemaakt. "Het werk gaat dag en nacht door. Amsterdam ligt als eigenzinnige hoofdstad onder een vergrootglas en beslissingen die je in een oogwenk moet nemen kunnen grote gevolgen hebben voor het leven van inwoners of het functioneren van bedrijven of culturele instellingen. Dat vereist niet alleen daadkracht en beslistheid, maar soms juist ook terughoudendheid en gematigdheid: in die laatste eigenschappen heb ik mijzelf moeten trainen."

De afgelopen jaren maakte ze zich vooral hard voor de stadsdelen Nieuw-West, Zuidoost en Noord en het aanpakken van misdaad en massatoerisme. Ook nam ze vaak een duidelijk standpunt in tegen antisemitisme, racisme en geweld tegen lhbti'ers en vrouwen.

Meer uit Binnenland

119 asielzoekers sliepen in nachtopvang in de Wijk en Zwolle

TER APEL (ANP) - Afgelopen nacht hebben 106 asielzoekers voor wie geen plek was in het aanmeldcentrum in Ter Apel geslapen in de nachtopvang in de Wijk. Nog eens 13 mensen zijn opgevangen in hotel Lumen in Zwolle. Vijf mensen bleven achter op het voorterrein in Ter Apel. Dat meldt het Rode Kruis.

1 uur geleden
Herstelwerkzaamheden aan Amsterdamse flat nog niet afgerond

AMSTERDAM (ANP) - De herstelwerkzaamheden aan de flat in Amsterdam Nieuw-West waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie plaatsvond, zijn ook zaterdag nog gaande. Dat meldt woningcorporatie Stadgenoot, die appartementen in het flatgebouw aan de Osdorper Ban verhuurt.

1 uur geleden
Arrestaties en ME in actie bij rellen in Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Bij rellen bij het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede heeft de politie vrijdagavond zeven mensen opgepakt. Er zijn volgens politie en gemeente zware vernielingen aangebracht aan het gemeentehuis. De mobiele eenheid is in actie gekomen. De gemeente spreekt van "verschrikkelijke" misdragingen. Burgemeester Petra Doornenbal: "Zelfs als je denkt dat de bodem is bereikt, blijkt de rel-avond van vrijdag 5 juni niet de ondergrens te zijn geweest."

1 uur geleden
Treinverkeer rond Woerden hervat na brand en evacuatie

WOERDEN (ANP) - Het treinverkeer rond Woerden is in de nacht van vrijdag op zaterdag weer opgestart. Door een brand in een transformatorhuisje kwamen vrijdagmiddag drie treinen op het spoor stil te staan. Zo'n 1300 reizigers moesten worden geëvacueerd en dat duurde tot in de avond.

4 uur geleden
Groep asielzoekers naar Zwolle omdat nachtopvang De Wijk vol zit

ZWOLLE (ANP) - Een groep van zo'n tien asielzoekers bij aanmeldcentrum Ter Apel is vrijdagavond in een bus naar Zwolle vertrokken. Dat gebeurde omdat de nachtopvang in De Wijk al vol zit, meldt een woordvoerster van de gemeente Zwolle.

11 uur geleden
Zoeken naar slachtoffers onder puin Amsterdamse flat gestopt

AMSTERDAM (ANP) - Hulpdiensten zoeken niet meer naar mensen onder het puin van de flat in Amsterdam, waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie was. In de afgelopen uren is niemand meer gevonden, meldt de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland vrijdagavond laat.

12 uur geleden
Storing in Europees datasysteem opgelost, meldt IND

DEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac is opgelost. Dat laat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vrijdagavond laat weten. De storing was op de dag dat het Europese migratiepact in werking trad.

13 uur geleden