Quincy Promes krijgt 18 maanden cel voor mishandeling neef
AMSTERDAM (ANP) - Quincy Promes is maandag veroordeeld tot een celstraf van achttien maanden voor de mishandeling van zijn neef. Promes heeft hem in de nacht van 24 op 25 juli 2020 tijdens een familiefeest in Abcoude in zijn knie gestoken en dat beoordeelt de rechtbank in Amsterdam als zware mishandeling. De speler van Spartak Moskou was niet bij de uitspraak aanwezig.
Het Openbaar Ministerie had een celstraf van twee jaar geëist tegen de 31-jarige profvoetballer. Hij staat later dit jaar ook nog terecht voor de invoer van twee partijen cocaïne, in totaal 1362 kilo, via de haven van Antwerpen.
Bij het steekincident werd het slachtoffer geraakt in een belangrijke pees, waardoor hij zijn linkerbeen lange tijd niet meer kon gebruiken. Hij moest lang revalideren en kan niet meer hurken of rennen. Ook lijdt hij aan een posttraumatische stressstoornis.
Afgetapte telefoon
De mishandeling kwam aan het licht omdat de telefoon van Promes werd afgetapt in een onderzoek naar drugshandel.
Het OM vervolgde Promes aanvankelijk voor een poging tot doodslag, dan wel zware mishandeling. Later is de aanklacht verzwaard tot een poging tot moord. Voor een poging tot moord of doodslag ziet de rechtbank onvoldoende bewijs, omdat is gestoken in een knie en niet in een vitaal orgaan.
Bij verstek veroordeeld
Promes was niet bij de uitspraak aanwezig. Hij blijft in Moskou omdat hij bang is voor de drugszaak te worden gearresteerd.
De rechtbank noemde het steekincident en het letsel "zeer ernstig" en benoemde ook de voorbeeldfunctie die Promes als profvoetballer heeft. Ook hekelde de rechtbank het feit dat hij wegbleef tijdens de zittingen door in Rusland te blijven.
Strafverzwaring
Strafverzwarend voor Promes is het feit dat hij trots was op de steekpartij en omdat hij volgens de rechtbank heeft geprobeerd de schuld op iemand anders af te schuiven. In een afgeluisterd gesprek met zijn tante zou Promes hebben gezegd dat hij "de eer had hersteld". Het motief zou zijn dat de neef in 2016 een ketting ter waarde van 3000 euro zou hebben gestolen van de tante. "Hij geeft blijk dat hij geen inzicht heeft in de verwerpelijkheid van zijn gedrag", aldus de rechtbank over de voetballer.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
8 minuten geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor.
11 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
48 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriënten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 uur geleden