Qbuzz en provincie medeaansprakelijk gesteld voor tramaanslag
UTRECHT (ANP) - De nabestaanden van Rinke Terpstra, die om het leven kwam tijdens de aanslag in een Utrechtse tram op 18 maart 2019, stellen vervoersbedrijf Qbuzz en de provincie Utrecht medeaansprakelijk voor zijn dood. Dat bevestigt Axel Beijersbergen van Henegouwen, advocaat van de nabestaanden, na berichtgeving door de Volkskrant.
Doordat de trambestuurder de deuren gesloten hield, konden de passagiers in de tram geen kant op. Door het dichthouden van de deuren is het overlijden van Terpstra volgens Beijersbergen van Henergouwen "het gevolg van een omstandigheid die de vervoerder had kunnen vermijden, of waarvan het bedrijf de gevolgen had kunnen verhinderen".
De advocaat laat weten dat er meerdere redenen zijn dat de provincie en het vervoersbedrijf pas vier jaar na de aanslag medeverantwoordelijk worden gesteld. "Dat heeft er onder meer mee te maken dat we eerst hebben geprobeerd er met Qbuzz uit te komen, maar die verwees voor de verantwoordelijkheid door naar de provincie." Die is de verhuurder van de trams. Beijersbergen van Henegouwen wijst erop dat de verjaringstermijn voor deze zaak nog niet is verstreken.
Herdenking
Qbuzz wil in de Volkskrant niet inhoudelijk reageren. Volgens Qbuzz’ advocaat zijn de aantijgingen van de familie Terpstra een ‘eenzijdig gepresenteerde voorstelling van zaken’. Ook de provincie Utrecht wilde tegen de krant niet reageren omdat de zaak bij de rechter ligt.
Op 18 maart 2019 schoot Gökmen T. vier mensen dood in en rond een sneltram op het 24 Oktoberplein. Ook raakten meerdere mensen gewond en getraumatiseerd. De aanslag wordt zaterdag herdacht. Bij de herdenking zijn nabestaanden, hulpverleners, getuigen, de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma, leden van de gemeenteraad en minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid aanwezig.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
11 minuten geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen die lhbtqia+ zijn, kunnen steeds minder vaak vrij en veilig opgroeien. Ze worden gepest, bedreigd en aangevallen, en ze voelen zich niet genoeg gesteund door leraren. Hun rechten staan steeds vaker onder druk, waarschuwt Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
4 uur geledenZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
17 uur geleden