PVV blokkeert op laatste moment stemming over grondwetsaanpassing
DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer stemt dit jaar niet meer over aanpassing van de grondwet om expliciet vast te leggen dat mensen niet gediscrimineerd mogen worden vanwege een handicap of hun seksuele gerichtheid. De PVV vroeg na een lange debatdag een hoofdelijke stemming aan en dat bleek bij afwezigheid van veel senatoren zo snel niet meer haalbaar. Andere fracties reageerden verbolgen.
Er wordt al ruim twaalf jaar gewerkt aan een uitbreiding van artikel 1 van de grondwet. De stemming in de Eerste Kamer is de laatste belangrijke horde die daarvoor genomen moet worden. Daarom hebben belangstellenden de hele dag het debat gevolgd, in de hoop bij een positieve uitkomst aanwezig te zijn. Afgaande op het debat, lijkt de grondwetsuitbreiding het te gaan halen.
Met zo'n aanpassing moet in meerderheid door de Tweede en Eerste Kamer ingestemd worden. Vervolgens moeten de beide Kamers zich hier nog eens over buigen nadat er verkiezingen zijn geweest. Dan moet bovendien een twee derde meerderheid instemmen. In de Tweede Kamer is die zogenoemde tweede lezing al geweest, in de senaat volgt die "zo vroeg mogelijk in januari, bij voorkeur bij de eerste vergadering", zei voorzitter Jan Anthonie Bruijn.
Vrijwel alle fracties uitten hun ongenoegen over de strategie van de PVV. Ruard Ganzevoort van GroenLinks sprak van een "politiek spelletje", Niko Koffeman van de Partij voor de Dieren vond het een "beschamende vertoning". Annabel Nanninga (Fractie-Nanninga) noemde het een "heel lelijke gang van zaken" en zelfs "onbeschoft". D66, PvdA, SP, VVD en FVD zeiden het jammer te vinden voor de mensen op de tribune.
Henk Otten vestigde de aandacht op de lege zetels en noemde de afwezigheid van een deel van de senatoren juist "heel erg treurig". PVV'er Alexander van Hattem, die zijn plan om de hoofdelijke stemming aan te vragen niet vooraf had aangekondigd, zei te menen dat het debat niet in een "halflege zaal" kon eindigen. "Als er een grondwetswijziging is, dan is dat iets heel fundamenteels."
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
3 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
8 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
8 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
9 uur geleden