PvdA stapt uit beoogde Friese coalitie na bereiken akkoord
LEEUWARDEN (ANP) - De coalitieonderhandelingen in de provincie Friesland zijn stukgelopen nadat al een akkoord was bereikt. De PvdA liet dinsdag weten alsnog uit de coalitie te stappen nadat maandagavond een inhoudelijk en financieel akkoord was bereikt met BBB, CDA en ChristenUnie.
Provinciale Staten-lid Jaap Stalenburg reageert kort op het stuklopen van de formatie. "Er was iets van een overeenkomst, maar na meerdere keren doorrekenen was het voor ons een brug te ver. De fractie heeft altijd het recht om dat te zeggen." Dat gebeurde dinsdagochtend om 07.00 uur, na een nacht te hebben gesproken hierover. "Het akkoord werd unaniem als niet acceptabel gezien door de fractie." Op Twitter zei Stalenburg dat het vooral een "te grote aanslag op natuur en cultuur zou zijn geworden".
Beoogd gedeputeerde namens de BBB Femke Wiersma zegt op Twitter teleurgesteld te zijn dat de PvdA het "juist gesloten akkoord opblaast. Helaas is dit ook politiek."
Langer wachten
Formateur Oebele Brouwer zegt dat Friesland nu langer moet wachten op een coalitie. "Na goed twee maanden onderhandelingen waren wij er maandagavond uitgekomen. En dat hebben we met elkaar gevierd. Wijn, terras, feestfoto's en hugs. Maar dinsdagochtend kreeg ik een bericht van de PvdA. Die trekken zich terug." Een bron dichtbij de formatie herkent zich niet in de voorstelling van Brouwer dat het een groot feest was maandagavond.
Brouwer, de partijloze burgemeester van Achtkarspelen, heeft dinsdagochtend de andere drie partijen en commissaris van de Koning Arno Brok geïnformeerd. Brouwer heeft ook gezegd dat hij stopt als formateur.
In kannen en kruiken
De vier partijen lagen al geruime tijd op koers voor een coalitie die voor het zomerreces zou worden ingezworen. Alle partijen hadden al kandidaat-gedeputeerden voorgedragen en de verdeling van portefeuilles was ook al rond. Woensdag duren de onderhandelingen even lang als in 2019, maar waarschijnlijk gaan ze dit jaar langer duren.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden