PvdA liet GroenLinks in Limburg 'met pijn in het hart' los
MAASTRICHT (ANP) - De PvdA in Limburg heeft GroenLinks in de provincie "met pijn in het hart" losgelaten. Dat zei PvdA-Statenlid Aleida Berghorst vrijdag tijdens een debat over het coalitieakkoord. De PvdA gaat in Limburg regeren met BBB, VVD, CDA en de SP. Landelijk willen de PvdA en GroenLinks juist nauwer samenwerken. Zo vormen de partijen in de Eerste Kamer samen één fractie.
Op de samenstelling van het nieuwe college in Limburg kwam vrijdagmiddag kritiek vanuit de Statenleden. Meerdere partijen begonnen over het feit dat GroenLinks niet meedoet. In de vorige periode zaten GroenLinks en PvdA nog samen in het bestuur.
Annetje Schoolmeesters van BBB kreeg de vraag of het klopt dat haar partij GroenLinks niet in de coalitie wilde vanwege het imago van de partij. Schoolmeesters zei in de Statenzaal van het gouvernement dat haar partij niemand uitsloot toen werd gezocht naar een coalitie. Maar de verkenners noteerden wel "een gevoel" bij haar partij, waarna een coalitie zonder GroenLinks als meest haalbare optie werd gezien.
Kritiek op samenstelling
Statenlid Thea Jetten van GroenLinks vroeg zich af waarom "de emotie" heeft meegespeeld, terwijl BBB volgens haar juist hamert op politiek voeren "op basis van feiten". Volgens Schoolmeesters is gekozen voor "de meest kansrijke coalitie".
Ook anderen hadden kritiek op de samenstelling van de coalitie. Zo vroeg Marlou Jenneskens van D66 zich af waarom er "zo weinig vrouwen aan het stuur" zitten in het college. Het bestuur bestaat uit vijf mannen en één vrouw. René Claassen van de PVV zei tijdens het debat niet te begrijpen dat zijn partij niet meedoet in het college. "Elke Limburger telt, maar PVV'ers niet", zei hij, verwijzend naar de naam van het coalitieakkoord 'Elke Limburger telt!'. De PVV heeft zes zetels in het Limburgse parlement en is de tweede partij in de provincie. Volgens Claassen zijn "duizenden PVV-stemmers aan de kant gezet" door niet met de partij samen te werken.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden