Publiek kan afscheid nemen van fotograaf Erwin Olaf in Westerkerk
AMSTERDAM (ANP) - Mensen die daar behoefte aan hebben kunnen maandagmiddag afscheid nemen van fotograaf Erwin Olaf in de Amsterdamse Westerkerk. Olaf overleed vorige week woensdag onverwacht op 64-jarige leeftijd, enkele weken na een longtransplantatie. In 1996 werd longemfyseem bij hem geconstateerd. Woensdag is in besloten kring zijn afscheid, zo staat te lezen in een rouwadvertentie die zijn familie zaterdag in de Volkskrant plaatste.
Olaf werd op 2 juli 1959 geboren in Hilversum en werd internationaal bekend met zijn werk, dat naar eigen zeggen "diversiteit viert in al zijn vormen" en zich met name richt op gemarginaliseerde individuen. Foto's van Olaf bevatten vaak een uitdagende stijl met veel naakt, die in het begin als provocerend werd gezien. Later kreeg de fotograaf vooral erkenning voor zijn werk. Olaf exposeerde in binnen- en buitenland.
De fotograaf had een bijzondere band met het Nederlandse koningshuis. Olaf ontwierp in 2013 de nieuwe Nederlandse euromunten met koning Willem-Alexander, die in dat jaar ingehuldigd werd. Vier jaar later maakte hij ook de officiële portretten van het koninklijke gezin. In 2019 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In maart van dit jaar ontving Olaf van Willem-Alexander de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap van de Huisorde van Oranje. Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan personen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van kunst en wetenschap.
In de rouwadvertenties zaterdag in de Volkskrant stonden velen stil bij de dood van de fotograaf. Naast zijn familie plaatsten onder anderen Joop van den Ende, minister Robbert Dijkgraaf en het Rijksmuseum een advertentie. De familie van de fotograaf plaatste een advertentie met boven zijn volledige naam, Erwin Olaf Springveld, de uitspraak: "Ik heb mazzel met zo'n mooi leven. Alles eruit gehaald wat erin zit." In een advertentie ondertekend door minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media wordt Olaf "beeldbepalend voor de Nederlandse en internationale fotografie" genoemd. Ook tijdschrift Linda. en de Volkskrant zelf plaatsten advertenties voor de fotograaf.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
1 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
14 uur geleden