Psyche planner aanslag Gay Pride onderzocht
AMSTERDAM (ANP) - De 31-jarige man die mogelijk plannen zou hebben gehad voor een aanslag op de Gay Pride, wordt momenteel onderworpen aan een persoonlijkheidsonderzoek. Het Openbaar Ministerie heeft ook een theologisch deskundige ingeschakeld om zich in de drijfveren van de de man te verdiepen. De centrale vraag in de strafzaak tegen hem is: is hij geradicaliseerd of gestoord?
Dat bleek vrijdag op een tussentijdse zitting in de zaak bij de rechtbank in Amsterdam. De verdachte, Tahsin E., bleef weg uit de rechtszaal en liet zich vertegenwoordigen door zijn advocaat.
In juni kwam het onderzoek naar E. op gang na een ambtsbericht van inlichtingendienst AIVD. E. zou plannen smeden om een aanslag te plegen op een politiebureau, met een kalasjnikov en een bom. Op Twitter zocht hij een wapen dat hij nodig zei te hebben voor een aanslag op de Gay Pride. De politie is undercover met E. gaan chatten om uit te vinden wat zijn plannen om het lijf hadden. Voor zover tot nu toe is gebleken uit de lopende rechtszaak, waren die plannen vaag.
Fascinatie
Toen hij chemische stoffen bij een laboratorium en een luchtdrukwapen had besteld, besloten politie en justitie in te grijpen en E. aan te houden. De op sociale media geuite dreigementen waren volgens het Openbaar Ministerie "heel serieus". Op gegevensdragers die bij E. zijn gevonden werd materiaal gevonden waaruit een fascinatie voor wapens, geweld en Islamitische Staat zou blijken.
E. zit sinds zijn arrestatie in voorarrest. Hij verblijft niet in een cel op de terroristenafdeling, maar in een psychiatrische afdeling van een huis van bewaring. Volgens zijn advocaat lijdt de man al zijn leven lang aan een autistische stoornis. In een eerdere strafzaak is hij ook gedragskundig onderzocht en verminderd toerekeningsvatbaar bevonden. In die zaak stond E. terecht wegens het bezit van een op afstand bestuurbare aansteker, waarvan hij een filmpje op Twitter had gezet. Volgens justitie moest die aansteker als een ontstekingsmechanisme worden beschouwd.
In januari vindt nog een tussentijdse zitting in de zaak plaats. De inhoudelijke behandeling staat gepland voor 18 februari.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
59 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden