PSV-spits De Jong (32) stopt als international
EINDHOVEN (ANP) - Luuk de Jong stopt als international. Dat melden de 32-jarige spits van PSV en de KNVB. De Jong maakte eind vorig jaar deel uit van de selectie van het Nederland elftal op het WK in Qatar. In de kwartfinale tegen Argentinië benutte hij in de strafschoppenserie een penalty. Oranje werd alsnog uitgeschakeld.
"Het was altijd een eer voor mij deel uit te maken van het Nederlands elftal. Maar voor mij voelt dit nu als het juiste moment om deze beslissing te nemen, omdat Nederland deze maand aan een nieuwe kwalificatiereeks voor het EK begint. Ik wil me de komende jaren volledig kunnen focussen op PSV", zegt De Jong.
Bondscoach Ronald Koeman zag de mededeling van de aanvaller niet helemaal aankomen. "Ik was enigszins verrast toen Luuk mij gisteren belde, maar ik heb begrip voor zijn uitleg dat hij zich 100 procent wil concentreren op PSV. We gaan hem missen. Zowel in het veld, als buiten de lijnen."
Acht goals
De wedstrijd tegen Argentinië in december was de 39e interland voor De Jong, die als international acht keer scoorde. Zijn belangrijkste doelpunt maakte de Achterhoeker in oktober 2019 in De Kuip tegen Noord-Ierland. De Jong zette Oranje in blessuretijd op 2-1 en Nederland zette daarmee een grote stap naar het EK, dat vanwege het coronavirus werd verplaatst van 2020 naar de zomer van 2021.
De Jong debuteerde in februari 2011 onder leiding van de toenmalige bondscoach Bert van Marwijk. Naast het WK van 2022 en het EK van 2021 maakte De Jong ook deel uit van de selectie van het Nederlands elftal voor het EK van 2012. In de met 1-0 verloren finale van de Nations League tegen Portugal, in 2019, kwam De Jong als invaller in het veld.
Tweejarig contract
Naast PSV kwam De Jong in Nederland uit voor De Graafschap en FC Twente. Verder voetbalde hij in het buitenland voor Borussia Mönchengladbach, Newcastle United, Sevilla en FC Barcelona.
De Jong heeft bij PSV, na dit seizoen, nog een contract voor twee jaar.
Meer uit Voetbal
ARLINGTON (ANP) - Argentinië heeft zich maandagavond met een 2-0-zege op Oostenrijk verzekerd van een plek bij de laatste 32 van het wereldkampioenschap voetbal. De regerend wereldkampioen won eerder al van Algerije (3-0) en heeft 6 punten. Argentinië kan in theorie nog derde worden in de groep, maar zal ook dan als een van de beste nummers 3 doorgaan. Oostenrijk won eerder van Jordanië (3-1) en heeft 3 punten.
6 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - Denzel Dumfries heeft er vertrouwen in dat de defensie van het Nederlands elftal op het WK gedurende het toernooi steeds stabieler wordt. Dat vertelde de rechtervleugelverdediger na de training op een persconferentie in Kansas City.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Denzel Dumfries wil niets zeggen over zijn verwachte transfer naar Real Madrid. De rechtsback liet zich begin deze maand vlak voor de oefeninterland van Oranje tegen Algerije keuren door de medische staf van de Spaanse topclub, maar een officiële bevestiging van zijn transfer is uitgebleven.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal werkt met een fitte selectie toe naar de laatste groepswedstrijd in de Nederlandse nacht van donderdag op vrijdag op het WK. "Volgens mij is iedereen wel fit", verklapte Denzel Dumfries op een persconferentie.
1 uur geledenARLINGTON (ANP) - Lionel Messi is met zeventien doelpunten de nieuwe topscorer aller tijden op wereldkampioenschappen voetbal bij de mannen. Dat bereikte de Argentijnse sterspeler door maandag in de tweede groepswedstrijd van het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico te scoren tegen Oostenrijk. In de 39e minuut maakte Messi de 1-0 in het Dallas Stadium.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De stadions van de speelsteden van het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico zitten ondanks de hoge ticketprijzen nagenoeg vol. In de eerste 36 van in totaal 104 wedstrijden zaten er 2.307.947 toeschouwers op de tribunes, laat een woordvoerder van de FIFA weten. Het gemiddelde aantal toeschouwers is 64.110. Maar liefst 99,54 procent van alle stoeltjes was bezet.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft zondag de groepstraining bij het Nederlands voetbalelftal hervat. De middenvelder verscheen even na 17.30 uur samen met de 25 andere internationals op het veld van KC Current in Kansas City voor de warming-up.
3 uur geleden