Provincies over op duurzame energie
DEN HAAG (ANP) - Acht provincies nemen vanaf woensdag alleen nog maar duurzame energie af voor hun voorzieningen als tunnels, gemalen, openbare verlichting en provinciale gebouwen.
Door een nieuwe aanbestedingswet zijn provincies zelf verantwoordelijk voor de inkoop van de energie. De acht sloegen de handen ineen en sloten collectieve contracten voor de afname van duurzame energie met Vattenfall en Greenchoice. Zeven provincies worden op deze manier voorzien van groen gas, en acht van duurzame elektriciteit.
Het gaat om Flevoland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland.
Meer uit Binnenland
MARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
14 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
16 minuten geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
7 uur geleden