Provincie Zuid-Holland bouwt samenwerking met China af
DEN HAAG (ANP) - De provincie Zuid-Holland bouwt de samenwerking met China af. Zuid-Holland zette de afgelopen jaren "stevig in" op de relatie met het Aziatische land, onder meer via handelsmissies en een samenwerkingsverband met de Chinese provincie Hebei. Na een evaluatie stelt het college van Gedeputeerde Staten nu voor om de contacten "geleidelijk te verminderen".
Zuid-Holland wil bij verzoeken uit het bedrijfsleven nog wel een faciliterende rol spelen, maar vermindert de structurele contacten. Vanuit Provinciale Staten is nogal wat weerstand tegen samenwerking met China, onder meer om de mensenrechtensituatie in dat land. Zuid-Holland heeft in de contacten met China geprobeerd hierover te praten, maar het lukt volgens de provincie niet echt om een dialoog op gang te brengen.
De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) noemde China vorig jaar "de grootste bedreiging voor de economische veiligheid in Nederland". Het Aziatische land is enerzijds een belangrijke handelspartner, maar spioneert volgens de AIVD ook "zonder scrupules" in Nederland. Het ministerie van Defensie maakte deze week bekend dat het afgelopen jaar Chinese spionagesoftware heeft gevonden op een computersysteem van de krijgsmacht.
'Anders ingericht'
Zuid-Holland zette de afgelopen jaren in op economische samenwerking. De provincie merkte na de coronapandemie dat vanuit China nog steeds "grote interesse" is om zaken te doen met de provincie, maar andersom beperkt die wens zich vooral tot de tuinbouw. "De vraag van het Zuid-Hollandse bedrijfsleven blijft achter."
Zuid-Holland past het beleid voor de komende jaren daarom aan en gaat minder investeren in de relatie in China. Het samenwerkingsverband met Hebei, de 75 miljoen inwoners tellende provincie in het noordoosten nabij Beijing, loopt in 2025 af en wordt dan "anders ingericht". Omdat abrupt beëindigen hiervan volgens Zuid-Holland gevoelig ligt in China, is voor deze aanpak gekozen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.
1 uur geledenTER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.
14 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In aanloop naar de officiële fusie tussen GroenLinks en PvdA dit weekeinde verandert de naam van de fractie in de Tweede Kamer al in Progressief Nederland, kortweg PRO. Een meerderheid van de Kamer steunde dinsdag het voorstel tot naamswijziging van de grootste oppositiepartij.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.
17 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geëist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.
17 uur geleden