Provinciale Staten willen extra gaswinning Groningen terugdraaien
GRONINGEN (ANP) - Provinciale Staten (PS) van Groningen willen dat het kabinet het besluit om meer gas omhoog te pompen uit het Groningenveld terugdraait. Als het Rijk daar niet toe bereid is, moet de opbrengst van de extra gaswinning terugvloeien naar de Groningers in het aardbevingsgebied. Een motie die Gedeputeerde Staten oproept daarop aan te dringen in Den Haag, kon woensdag op brede steun rekenen.
De Statenfracties lasten een spoeddebat in na de boodschap van oud-minister Stef Blok (Economische Zaken), die vorige week zei dat komend gasjaar mogelijk twee keer meer gas uit het Groningenveld nodig is. Dat komt volgens de regering doordat een fabriek die buitenlands gas geschikt moet gaan maken voor binnenlandse consumptie, later klaar is dan gepland. Ook een hoger dan verwachte vraag uit Duitsland speelt mee.
PS eisen dat er een wettelijk vastgelegde einddatum komt voor het definitief dichtdraaien van de Groningse gaskraan. De provincie vindt dat Den Haag eerder gemaakte afspraken niet nakomt. De afgelopen jaren werd de gaswinning vanwege de aardbevingen die daardoor werden veroorzaakt juist stapsgewijs teruggeschroefd. In 2023 zou het Groningenveld definitief dicht moeten gaan.
Onvrede
Eerder spraken de provincie en de Groningse aardbevingsgemeenten in een brief aan Den Haag al hun onvrede uit over de gang van zaken. De bestuurders vinden extra gaswinning "onacceptabel" en zij riepen het Rijk op "dringend" naar alternatieven te zoeken.
De Statenleden willen ook dat de pot van ruim 220 miljoen euro aan subsidie die de overheid onlangs beschikbaar stelde voor versterking of verduurzaming van huizen in het aardbevingsgebied wordt verhoogd, zodat iedereen geholpen kan worden.
Het subsidieplafond was maandag al na een dag bereikt, terwijl nog lang niet alle 53.000 huishoudens een aanvraag hadden kunnen doen. Er stonden lange rijen bij de fysieke loketten en ook online probeerden duizenden mensen een subsidieaanvraag te doen. Commissaris van de Koning René Paas bood daar tijdens het spoeddebat namens het provinciebestuur zijn excuses voor aan.
Meer uit Binnenland
EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
25 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
50 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
55 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.
1 uur geledenROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
1 uur geleden