Provinciale Staten willen extra gaswinning Groningen terugdraaien
GRONINGEN (ANP) - Provinciale Staten (PS) van Groningen willen dat het kabinet het besluit om meer gas omhoog te pompen uit het Groningenveld terugdraait. Als het Rijk daar niet toe bereid is, moet de opbrengst van de extra gaswinning terugvloeien naar de Groningers in het aardbevingsgebied. Een motie die Gedeputeerde Staten oproept daarop aan te dringen in Den Haag, kon woensdag op brede steun rekenen.
De Statenfracties lasten een spoeddebat in na de boodschap van oud-minister Stef Blok (Economische Zaken), die vorige week zei dat komend gasjaar mogelijk twee keer meer gas uit het Groningenveld nodig is. Dat komt volgens de regering doordat een fabriek die buitenlands gas geschikt moet gaan maken voor binnenlandse consumptie, later klaar is dan gepland. Ook een hoger dan verwachte vraag uit Duitsland speelt mee.
PS eisen dat er een wettelijk vastgelegde einddatum komt voor het definitief dichtdraaien van de Groningse gaskraan. De provincie vindt dat Den Haag eerder gemaakte afspraken niet nakomt. De afgelopen jaren werd de gaswinning vanwege de aardbevingen die daardoor werden veroorzaakt juist stapsgewijs teruggeschroefd. In 2023 zou het Groningenveld definitief dicht moeten gaan.
Onvrede
Eerder spraken de provincie en de Groningse aardbevingsgemeenten in een brief aan Den Haag al hun onvrede uit over de gang van zaken. De bestuurders vinden extra gaswinning "onacceptabel" en zij riepen het Rijk op "dringend" naar alternatieven te zoeken.
De Statenleden willen ook dat de pot van ruim 220 miljoen euro aan subsidie die de overheid onlangs beschikbaar stelde voor versterking of verduurzaming van huizen in het aardbevingsgebied wordt verhoogd, zodat iedereen geholpen kan worden.
Het subsidieplafond was maandag al na een dag bereikt, terwijl nog lang niet alle 53.000 huishoudens een aanvraag hadden kunnen doen. Er stonden lange rijen bij de fysieke loketten en ook online probeerden duizenden mensen een subsidieaanvraag te doen. Commissaris van de Koning René Paas bood daar tijdens het spoeddebat namens het provinciebestuur zijn excuses voor aan.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden