Protest tegen coronamaatregelen Den Haag voorbij
DEN HAAG (ANP) - Ongeveer 150 tegenstanders van de coronamaatregelen hebben zondagmiddag in Den Haag geprotesteerd tegen de maatregelen zoals de verplichte 1,5 meter afstand.
De demonstranten verzamelden zich op het Buitenhof. Daar hielden ze borden vast met teksten als 'Voor vrijheid', maakten muziek op trommels en sloegen met pannen tegen elkaar. Na ongeveer een uur verplaatsten de demonstranten zich onder politiebegeleiding naar de Koekamp, een terrein naast het Malieveld. Daar ging het protest verder. Tegen 16.00 uur hielden de meesten het voor gezien en vertrokken ze van het terrein.
De protestactie was aangemeld bij de gemeente Den Haag. De politie was aanwezig om een oogje in het zeil te houden. De sfeer was gemoedelijk.
Drie weken geleden verbood Den Haag een soortgelijke demonstratie. Daar kwamen toen toch mensen op af en dat liep uit de hand. De ME moest eraan te pas komen en meerdere charges uitvoeren en het waterkanon inzetten tegen betogers. Volgens premier Mark Rutte hadden "doorgesnoven hooligans" misbruik gemaakt van de demonstratie tegen coronamaatregelen. In totaal werden daarbij 425 mensen gearresteerd.
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
45 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden