
ProRail past extra goederentreinen in voor vracht uit Suezkanaal
UTRECHT (ANP) - ProRail maakt ruimte voor extra goederentreinen om de vracht te vervoeren van vertraagde schepen die vanuit het Suezkanaal in Rotterdam aanmeren. "Er is een grote bulk ontstaan van extra goederen die vervoerd moeten worden. Dat lukt niet allemaal over de vaart, dus kijken we of dat over het spoor kan", zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder tegen het ANP.
Zes dagen werd het Suezkanaal geblokkeerd door het vrachtschip Ever Given, dat overdwars op de waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee lag. Van de honderden schepen die daardoor vertraging opliepen, hebben er ongeveer zestig de haven van Rotterdam als eindbestemming. De Logistieke Alliantie waar ProRail deel van uitmaakt, zet zich in om de verwachte toestroom van containers vanaf Rotterdam verder te vervoeren over het water, de weg, ondergrondse buizen of het spoor. ProRail verwacht "een paar treinen per dag extra als gevolg van de blokkade in het Suezkanaal". "En dat voor een paar weken", zegt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling op de site van de spoorwegbeheerder.
"De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen", zegt De Hart. "Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg." De extra belasting van het spoor heeft geen gevolgen voor personenvervoer. "Het reizigersvervoer gaat gewoon door volgens dienstregeling", aldus de woordvoerder.
ProRail is blij met de extra inzet van goederentreinen. Het past volgens de woordvoerder in het plan van Nederland "het spoor meer te benutten uit oogpunt van duurzaamheid, veiligheid en mobiliteit, om zo files op weg te voorkomen". Het aandeel goederenvervoer op het spoor is nu 5 tot 6 procent, aldus de woordvoerder. De overheid wil dat percentage verhogen en stimuleert goederenvervoer via spoor met subsidies.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Een borrel kan helpen om beter een vreemde taal te spreken, met name Nederlands. Dat blijkt uit een onderzoek onder studenten van Maastricht University dat dit jaar een zogeheten Ig Nobelprijs kreeg in de categorie Vrede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een voorstel van VVD, BBB en JA21 om het 'boerkaverbod' uit te breiden. Het demissionaire kabinet had de motie ontraden. Sinds 2019 is er een verbod op gezichtsbedekkende kleding - in de volksmond het boerkaverbod - in het onderwijs, openbaar vervoer, ziekenhuizen en overheidsgebouwen.
9 uur geledenHILVERSUM (ANP) - De EO komt met een nieuwe talkshow om "het Joodse geluid een herkenbaar podium te geven bij de publieke omroep". De Joodse Wereld gaat op zondag 21 september van start en is wekelijks te zien bij de omroep.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - ProRail evacueert ongeveer vierhonderd reizigers uit een gestrande trein op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Breda, meldt de NS. Wegens een brandmelding in de locomotief strandde de trein rond 18.20 uur op dit traject.
12 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het NPO Radio 1-programma Spraakmakers laat luisteraars niet meer stemmen op stellingen waar in de uitzending over wordt gepraat. Dat heeft presentatrice Roos Abelman donderdag in het programma gezegd. De redactie is hiermee gestopt omdat de uitslag van deze stemming niet representatief was, maar wel soms in het publieke debat werd genoemd.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - Een instelling voor jongeren in Alphen aan den Rijn zorgt niet goed genoeg voor de kinderen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eist daarom dat iHUB binnen drie maanden orde op zaken stelt. Een van de groepen binnen de locatie mag voorlopig geen nieuwe jongeren aannemen.
14 uur geledenHILVERSUM (ANP) - De NPO wil stoppen met BVN, de publieke tv-zender voor Nederlanders in het buitenland. Dat heeft de NPO donderdag bekendgemaakt. Ook wil de NPO stoppen met NPO Campus Radio, de proeftuin voor nieuwe radiotalenten, en NPO Soul & Jazz. Ook NPO 2 Extra moet stoppen, als het aan de NPO ligt.
14 uur geleden