Profclubs mogen een derde van capaciteit stadions gebruiken
DEN HAAG (ANP) - Clubs uit het betaalde voetbal mogen hun stadions voor een derde met toeschouwers vullen. Dat heeft premier Mark Rutte gezegd op de coronapersconferentie.
De fans moeten verspreid door het stadion zitten en 1,5 meter afstand houden. Ze moeten in het bezit zijn van een coronatoegangsbewijs. Na 22.00 uur zijn er geen fans meer welkom. Dat zal gevolgen hebben voor duels die later dan 20.00 uur beginnen. De nieuwe maatregelen gelden voor zes weken. Over drie weken is er wel een nieuw 'weegmoment'.
De voetbalstadions van clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie zijn al sinds begin november leeg, vanwege oplopende coronacijfers. De profclubs hadden gehoopt dat ze minimaal twee derde van de capaciteit van hun stadions mochten gaan gebruiken. Ze beweren dat het niet rendabel is als slechts een derde van het stadion benut kan worden.
Statement
Volgens de KNVB en de clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het besluit om de stadions voor een derde met toeschouwers te vullen "een voorstel zonder perspectief". Ze lieten dit dinsdagochtend al weten in een statement dat is ondertekend door de directeuren van de 34 profclubs, de KNVB (Marianne van Leeuwen), de Eredivisie CV (Jan de Jong) en Keuken Kampioen Divisie (Marc Boele).
Ook het Supporterscollectief, waarbij fanclubs van vrijwel alle profclubs zijn aangesloten, steunt de oproep aan het kabinet om zo snel mogelijk toestemming te geven voor een minimale bezetting van twee derde van de stadioncapaciteit.
De Eredivisie ligt komend weekeinde stil vanwege interlandvoetbal buiten Europa, in de Keuken Kampioen Divisie wordt wel gespeeld.
Meer uit Voetbal
MIAMI (ANP) - Ronaldinho maakt op 46-jarige leeftijd een comeback in het voetbal. De Braziliaan, die in 2002 met de nationale ploeg wereldkampioen werd en in 2006 met FC Barcelona de Champions League won, is gepresenteerd als de nieuwe aanwinst van de Italiaanse club Ravenna. Die club is actief in de derde divisie.
52 minuten geledenFOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.
1 uur geledenVANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Kansas City maakt zich op voor de 'Orange Army'. Lokale media voorspellen dat donderdag zo'n 25.000 mensen deelnemen aan de Oranjemars voor de laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Tunesië op het WK.
2 uur geledenGUADALAJARA (ANP) - Colombia heeft bij het wereldkampioenschap voetbal de knock-outfase bereikt. De Zuid-Amerikanen waren in Guadalajara in Mexico met 1-0 te sterk voor de Democratische Republiek Congo, dat het toernooi begon met een knap gelijkspel (1-1) tegen Portugal.
5 uur geledenMIAMI (ANP) - Brazilië kan in de laatste groepswedstrijd op het wereldkampioenschap tegen Schotland weer beschikken over Neymar. De 34-jarige spits is hersteld van de kuitblessure die hij eind mei opliep.
6 uur geledenTORONTO (ANP) - Kroatië is nog volop in de strijd om een plaats bij de laatste 32 op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het elftal van bondscoach Zlatko Dalić versloeg in de nacht van dinsdag op woensdag Panama met 1-0 door een doelpunt van Ante Budimir.
6 uur geleden