Profclubs mogen een derde van capaciteit stadions gebruiken
DEN HAAG (ANP) - Clubs uit het betaalde voetbal mogen hun stadions voor een derde met toeschouwers vullen. Dat heeft premier Mark Rutte gezegd op de coronapersconferentie.
De fans moeten verspreid door het stadion zitten en 1,5 meter afstand houden. Ze moeten in het bezit zijn van een coronatoegangsbewijs. Na 22.00 uur zijn er geen fans meer welkom. Dat zal gevolgen hebben voor duels die later dan 20.00 uur beginnen. De nieuwe maatregelen gelden voor zes weken. Over drie weken is er wel een nieuw 'weegmoment'.
De voetbalstadions van clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie zijn al sinds begin november leeg, vanwege oplopende coronacijfers. De profclubs hadden gehoopt dat ze minimaal twee derde van de capaciteit van hun stadions mochten gaan gebruiken. Ze beweren dat het niet rendabel is als slechts een derde van het stadion benut kan worden.
Statement
Volgens de KNVB en de clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie is het besluit om de stadions voor een derde met toeschouwers te vullen "een voorstel zonder perspectief". Ze lieten dit dinsdagochtend al weten in een statement dat is ondertekend door de directeuren van de 34 profclubs, de KNVB (Marianne van Leeuwen), de Eredivisie CV (Jan de Jong) en Keuken Kampioen Divisie (Marc Boele).
Ook het Supporterscollectief, waarbij fanclubs van vrijwel alle profclubs zijn aangesloten, steunt de oproep aan het kabinet om zo snel mogelijk toestemming te geven voor een minimale bezetting van twee derde van de stadioncapaciteit.
De Eredivisie ligt komend weekeinde stil vanwege interlandvoetbal buiten Europa, in de Keuken Kampioen Divisie wordt wel gespeeld.
Meer uit Voetbal
TIJUANA (ANP) - Het nationale elftal van Iran is in het Mexicaanse Tijuana in afwachting van het vervolg voor het land op het WK voetbal. De ploeg van bondscoach Amir Ghalenoei eindigde met 3 punten als derde in groep G. Iran plaatst zich mogelijk als een van de beste acht nummers 3 voor de laatste 32, maar is daarbij afhankelijk van de resultaten in de andere groepen. "Wij verdienen het meer dan ieder ander team. Voor de mensen in Iran", zei international Ramin Rezaeian na afloop van het 1-1-gelijkspel tegen Egypte in de nacht van vrijdag op zaterdag in Seattle.
2 uur geledenGUADALUPE (ANP) - De Braziliaanse scheidsrechter Wilton Sampaio heeft in de Nederlandse nacht van maandag op dinsdag de leiding over de WK-wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Marokko. Het duel in de zestiende finales vindt plaats in het Monterrey Stadium in het Mexicaanse Guadalupe.
3 uur geledenSEATTLE (ANP/AFP) - De Iraanse voetballers hebben op het WK na de laatste groepswedstrijd tegen Egypte (1-1) opnieuw een brief achtergelaten in de kleedkamer, waarin ze speelstad Seattle bedanken "voor de gastvrijheid". De ploeg deed dat eerder ook na de tweede groepswedstrijd tegen België (0-0) in Los Angeles op dezelfde wijze.
6 uur geledenENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
12 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
12 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
13 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Bondscoach Rudi Garcia van België heeft na de 5-1-zege op Nieuw-Zeeland uitgehaald naar de eerdere kritiek op zijn belangrijkste spelers. "Als je als land over zulke spelers beschikt, moedig hen dan aan", zei hij op de persconferentie. "Ze hebben de voorbije dagen veel kritiek gekregen, wat ik onterecht vind. Ze werden behandeld als 'has beens', vandaag hebben ze op het veld laten zien waartoe ze in staat zijn."
13 uur geleden