Proef met oordeel twee rijscholen over afrijden snel van start
DEN HAAG (ANP) - Er wordt hard gewerkt aan een proef om twee rijscholen te laten bepalen of iemand mag afrijden. Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gaat om een pilot onder leiding van het ministerie, die wordt uitgevoerd in samenwerking met de branche en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), meldt die laatste partij.
Het plan om twee rijscholen te laten bepalen of iemand mag afrijden was een van de adviezen van een commissie onder leiding van voormalig SP-leider Emile Roemer, die in april vorig jaar een rapport uitbracht over het verbeteren van de kwaliteit van de rijscholenbranche. Van het CBR mag het plan zo snel mogelijk worden ingevoerd.
Het CBR wil dat kandidaten op examen komen als zij daar echt klaar voor zijn en daarmee de kans dat zij slagen vergroten, geeft een woordvoerder aan. Dit zou volgens het bureau lukken als in de toekomst twee rijscholen hun goedkeuring geven voordat een leerling zijn rijexamen mag afleggen. "Dus je lest bij rijschool A en als jouw instructeur vindt dat je klaar bent om af te rijden, dan neem je een les bij rijschool B die ook een akkoord moet geven dat je geschikt bent om op te gaan voor een examen. Daarna kan pas een datum worden geprikt voor het rijexamen."
Volgens de woordvoerder van het ministerie wordt volop gewerkt aan het inrichten van de proef, maar is er nog geen rijinstructeur daadwerkelijk collegiaal aan het toetsen. De verwachting is wel dat dit zo snel mogelijk dit jaar gaat gebeuren. Rijinstructeurs kunnen vrijwillig deelnemen aan de pilot. De verwachting is dat de eerste resultaten nog in het eerste kwartaal van dit jaar naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Op basis van de eindresultaten wordt gekeken of en hoe de collegiale toets een vervolg krijgt. Daarbij wijst de woordvoerder erop dat een algemene maatregel van bestuur nodig is om het collegiaal toetsen daadwerkelijk door te voeren.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden