Proef met omstreden afsluiting drukke straat in Amsterdam begint
AMSTERDAM (ANP) - Een van de drukste verkeerswegen van Amsterdam, de Weesperstraat, gaat zes weken dicht voor het autoverkeer. De ingrijpende en omstreden maatregel is een proef van de gemeente, die hiermee wil onderzoeken wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid, de luchtkwaliteit, het geluid en de beleving van de bewoners.
Van 12 juni tot 23 juli is de straat tussen de Nieuwe Herengracht en de Nieuwe Keizersgracht afgesloten voor auto's van 06.00 uur tot 23.00 uur. Ook drie omringende straten gaan dicht, om 'sluipverkeer' te voorkomen. Nood- en hulpdiensten kunnen wel langs de afsluiting. Verder blijven alle bestemmingen bereikbaar, maar de reistijd zal soms langer zijn, aldus de gemeente. Vanaf de A10 wordt gewaarschuwd voor de afsluiting, zodat automobilisten dan al een keuze maken hoe ze de stad in gaan. De gemeente verwacht dat het de eerste twee weken erg druk zal zijn in de omgeving.
De proef stond al jaren op de planning en er is veel om te doen. Zo vrezen sommige Amsterdammers voor een verkeerschaos en opstoppingen op andere plekken, ook omdat tijdens de proef een andere belangrijke weg, de Stadhouderskade, is afgesloten voor werkzaamheden. Taxichauffeurs protesteerden de afgelopen tijd tegen het plan. De chauffeurs vinden dat het verkeersbeleid van de gemeente ervoor zorgt dat hun werk onmogelijk wordt gemaakt.
Amsterdam is al langer bezig de stad autoluw te maken, omdat het de komende 25 jaar steeds drukker wordt in de stad, zo is de verwachting. "Als we niks doen groeit het autoverkeer met 40 procent", aldus verkeerswethouder Melanie van der Horst. "Dat past gewoon echt niet meer. En dus moeten we nu al keuzes maken: wat kan er nog op welke plek en hoe kunnen we ruimte maken?"
De wethouder noemt de afsluiting "best spannend". "Ik zie ook dat deze maatregel weerstand oproept bij mensen. Veel taxichauffeurs en ondernemers maken zich zorgen. En ik begrijp heel goed dat deze proef zeker van hen wat vraagt de komende weken."
De resultaten van de proef gaan in november naar de gemeenteraad.
Meer uit Binnenland
LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.
22 minuten geledenDE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
2 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
3 uur geleden