Productie groene stroom flink toegenomen
DEN HAAG (ANP) - Steeds meer elektriciteit wordt opgewekt uit duurzame bronnen. Vorig jaar werd in Nederland ongeveer 40 procent meer groene elektriciteit opgewekt dan een jaar eerder. Dat kwam vooral doordat er meer energie kwam van zonnepanelen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers.
Met bijvoorbeeld windmolens, biomassacentrales en zonnepanelen is vorig jaar 31 miljard kilowattuur opgewekt. Het jaar daarvoor was dit nog 22 miljard. Het grootste deel van deze groene stroom was afkomstig van windmolens, namelijke circa 45 procent. Bij biomassa ging het om 29 procent en de zonnepanelen waren goed voor 26 procent.
De opwek via zonnepanelen is vorig jaar met meer dan de helft toegenomen. Volgens het CBS houdt deze sterke stijging direct verband met de forse toename van de opgestelde capaciteit. Ook bij windmolens werd de capaciteit uitgebreid. Er kwamen onder meer twee grote windparken bij voor de Zeeuwse kust bij Borssele.
Niet alle groene stroom in Nederland komt van eigen bodem. Van het elektriciteitsverbruik kwam vorig jaar iets meer dan een kwart uit hernieuwbare bronnen in dit land. Een jaar eerder was dat nog 18 procent.
Meer uit Financieel
TILBURG (ANP) - Verzekeraars zeggen veel schademeldingen te hebben ontvangen door het onweer van vrijdag- en zaterdagnacht. De meeste meldingen kwamen uit het noorden van Nederland.
48 minuten geledenMEPPEL (ANP) - Medewerkers van zuivelfabrieken van FrieslandCampina leggen deze week opnieuw het werk neer. Op locaties in Leeuwarden en Meppel wordt maandag, dinsdag en woensdag gestaakt, meldt FNV. De vakbond voert sinds mei actie na vastgelopen cao-onderhandelingen met de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO).
1 uur geledenBERLIJN/PARIJS (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Frankrijk en Duitsland hebben een deal gesloten over eigendomsbelangen in het defensiebedrijf KNDS. Daarbij neemt Duitsland een belang van 40 procent in de Frans-Duitse wapenfabrikant. Frankrijk zal dan ook 40 procent in het bedrijf bezitten. KNDS is bezig met een beursgang.
1 uur geledenDOHA (ANP/BLOOMBERG) - Qatar is bezig lege schepen voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) terug naar het land te halen. Qatar was voor het begin van de oorlog in het Midden-Oosten een grote exporteur van lng, maar dat is door de sluiting van de Straat van Hormuz grotendeels stilgevallen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse beurs is maandag met een kleine winst geopend. De aandacht van beleggers ging vooral uit naar de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. Volgens bemiddelaars Qatar en Pakistan wordt vooruitgang geboekt in de onderhandelingen. De olieprijzen daalden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse start-up Droppie, die consumenten een financiƫle vergoeding geeft voor het inleveren van afval, heeft miljoenen opgehaald voor verdere uitbreiding. Bij de recyclewinkels van Droppie kunnen mensen kleding, oude telefoons en koffiecups inleveren, in ruil voor een klein geldbedrag.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.
5 uur geleden