Problemen Haringvlietbrug erger dan gedacht, vermoeiing in lassen
DEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
In 2023 is de klep van de Haringvlietbrug al vervangen. Ook het vaste deel is aan vernieuwing toe, schrijft Rijkswaterstaat. "Door steeds meer en zwaarder verkeer heeft de stalen kokerbrug uit 1964 last van vermoeiingsverschijnselen en ontstaan er scheuren."
De afgelopen jaren zijn al versterkingsmaatregelen uitgevoerd, zodat verkeer veilig over de brug kan blijven rijden. Dat leek genoeg in afwachting van groter onderhoud aan de brug, dat waarschijnlijk in 2031 of 2032 start. Maar afgelopen zomer bleek de vermoeiing van de brug ernstiger, aldus BBB'er Tieman. Het is dus nodig eerder maatregelen te nemen.
Inspecties
Voor de winter van volgend jaar moeten duizend lasverbindingen worden versterkt met bouten. De voorbereidingen voor dat werk zijn al begonnen. Daarnaast zijn er elke twee weken inspecties.
Het lasmateriaal gedraagt zich volgens Tieman "grillig". Daarom blijft er ook met de extra inspecties een risico. Rijkswaterstaat bereidt alvast maatregelen voor, zoals het afsluiten van een rijstrook. Als er te erge scheuren ontstaan, is het mogelijk dat de hele brug dicht moet.
Hinder
De Haringvlietbrug verbindt de Hoeksche Waard met Goeree-Overflakkee en Noord-Brabant. De regio had al veel last van de sluiting van de brug toen de klep werd vervangen, schrijven ambtenaren. Nieuwe verkeersmaatregelen "liggen daarmee gevoelig".
De versterkingen en extra inspecties kosten naar schatting 15 miljoen euro. Het kabinet heeft al vaker gezegd dat meer geld nodig is voor infrastructuur. Bij Prinsjesdag heeft het kabinet daar juist op bezuinigd.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
38 minuten geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen die lhbtqia+ zijn, kunnen steeds minder vaak vrij en veilig opgroeien. Ze worden gepest, bedreigd en aangevallen, en ze voelen zich niet genoeg gesteund door leraren. Hun rechten staan steeds vaker onder druk, waarschuwt Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
4 uur geledenZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
17 uur geleden