Pro-Palestijnse sit-ins op meerdere stations
DEN HAAG (ANP) - Op meerdere stations door het land zijn sit-ins gehouden als steunbetuiging aan de Palestijnen. De sit-ins op Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Leiden Centraal verliepen rustig, zagen ANP-verslaggevers ter plaatse. Ook op Amsterdam Centraal kwamen honderden actievoerders samen.
Op Den Haag Centraal zaten maandagavond zo'n 250 mensen. Ze zongen liederen en hadden Palestijnse vlaggen mee. Voor reizigers was er geen hinder en de politie keek toe. Wel liep aan het begin iemand met een Israëlische vlag door de zittende groep, maar diegene werd snel weggestuurd. Op Leiden Centraal kwamen zo'n dertig pro-Palestijnse demonstranten samen.
In Rotterdam zaten zeker driehonderd pro-Palestijnse demonstranten op het station. Naast het roepen van slogans speelden zij een boodschap af die klonk alsof het van een stationsomroeper kwam. De betogers liepen na de sit-in naar het stadhuis, waar zij nog ongeveer een kwartier leuzen riepen voor de ingang.
Respectloos
Enkele honderden actievoerders die op Amsterdam Centraal samenkwamen voor de sit-in, verplaatsten zich erna lopend naar de Dam. Vanaf daar gingen nog enkele betogers naar de Nieuwezijds Voorburgwal om steun te betuigen aan de actievoerders die daar eerder werden gearresteerd. Hierbij riepen zij onder meer "you are not alone".
Maandagavond werd in Amsterdam de terreuraanval van Hamas op Israël op 7 oktober 2023 officieel herdacht.
Lokale VVD-fracties hadden de NS gevraagd om de sit-ins op de stations in te perken, omdat zij de pro-Palestijnse demonstraties gezien de datum onder meer "respectloos en onverdraagzaam" vinden. Hierop gaf de NS aan dat het beteugelen van acties op stations buiten hun bevoegdheid ligt. VVD-fractievoorzitter Dilan Yeşilgöz noemde de sit-ins antisemitisch. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema reageerde daarop door te zeggen dat Yeşilgöz de acties op de stations op die manier criminaliseert.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
14 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
16 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
11 uur geleden