Privacywaakhond terughoudend met boetes voor datalekken
DEN HAAG (ANP) - Bij een groot datalek mag de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen aan de getroffen organisatie, maar de toezichthouder is daar heel terughoudend mee. "In de laatste vijf jaar hebben we een handjevol boetes opgelegd. Toezicht is vrij genuanceerd. De bevoegdheid om straffen op te leggen gebruiken we alleen in uiterste situaties", zegt coördinator Dennis Davrados van de privacywaakhond.
Van zo'n uiterste situatie is sprake als een getroffen organisatie heel nalatig is geweest, of als de instantie vaker in de fout is gegaan. Een boete kan maximaal 20 miljoen euro bedragen, of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet. Dat geldt voor bedrijven, ziekenhuizen en particuliere scholen. Voor de overheid gelden andere regelingen.
Vliegmaatschappij Transavia kreeg in 2021 een boete van 400.000 euro van de AP. Het bedrijf had de gegevens van klanten slecht beveiligd. Transavia gebruikte een zwak wachtwoord en er was geen extra controle. Daardoor kon een hacker in 2019 binnendringen en de gegevens van ongeveer 83.000 mensen downloaden. De aanvaller had in theorie zelfs de gegevens van 25 miljoen mensen kunnen inzien.
Melding maken
Uitkeringsinstantie UWV kreeg in datzelfde jaar een boete van 450.000 euro. Door slechte beveiliging bij het sturen van groepsberichten zijn persoonlijke gegevens, waaronder gezondheidsgegevens, van ruim 15.000 mensen gelekt. De toezichthouder legde eveneens in 2021 het OLVG een boete van 440.000 euro op. Het Amsterdamse ziekenhuis had niet genoeg gedaan om te voorkomen dat medewerkers stiekem in medische dossiers van patiënten keken.
De Partij voor de Vrijheid in Overijssel moest een bekeuring van 7500 euro betalen voor het niet melden van een datalek.
Bedrijven, overheden en andere organisaties zijn verplicht om datalekken te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook moeten ze gebruikers informeren. De toezichthouder ontving vorig jaar 25.694 meldingen van datalekken. In ruim driekwart van de gevallen blijft het daarbij en komt er geen verder onderzoek van de waakhond.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
47 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden