'Privacyproblemen bij Google met CoronaMelder-apps'
DEN HAAG (ANP) - CoronaMelder-apps uit meerdere landen hebben te maken met privacyproblemen door Google. Het internetbedrijf maakte een blauwdruk voor CoronaMelder-apps, die gebruikt wordt door Nederland en veel andere landen, en daar zouden de problemen in zitten, meldt het Amerikaanse techmedium The Markup.
Volgens de website kunnen apps die standaard op het besturingssysteem Android zitten bij gegevens van de CoronaMelder-apps. Het zou dan gaan om de gevoelige gezondheidsgegevens van mensen die via bluetooth contact hebben gehad met de app van iemand anders als ze bij elkaar in de buurt waren en daarna besmet zijn geraakt met het coronavirus. Die gegevens zouden enkel anoniem moeten zijn, maar lijken nu toch niet anoniem te worden opgeslagen, terwijl dat niet de bedoeling is.
Google zei eerder al er iets aan te doen, maar dat zou nog niet gebeurd zijn. De problemen zijn al een tijd bekend bij Google. Er zou nog geen misbruik zijn gemaakt van de gegevens, meldt The Markup.
Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) kon dinsdag nog geen reactie geven op de vermeende problemen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
40 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
2 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden