Prinses Alexia viert vijftiende verjaardag
DEN HAAG (ANP) - Prinses Alexia, de middelste dochter van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, wordt vrijdag vijftien jaar. Ter gelegenheid van de verjaardag is een nieuwe foto van Alexia vrijgegeven. Die is afgelopen Koningsdag voorafgaand aan de nationale toost door fotograaf Patrick van Katwijk gemaakt in de tuin van paleis Huis ten Bosch.
De prinses stal die dag een beetje de show in een videogesprek met Enzo Knol. Die knoopte aanvankelijk een gesprek aan met koningin Máxima, maar Alexia nam de conversatie al gauw over en vertelde onder meer dat ze haar vader en moeder "best wel heel goede ouders" vond.
De prinses kwam begin deze maand in het nieuws toen op Tik Tok filmpjes van haar verschenen waarin ze met vriendinnen onder meer de pikante tekst van Flo Milli's 'In The Party' mee playbackte. Het grove en seksistische woordgebruik in de gekozen liedjes deed hier en daar stof opwaaien en haalde ook de internationale media. Tevens ontstond er discussie over de wijze waarop de opnamen in de openbaarheid waren gekomen. Door de prinses zelf, of via derden? Dat is niet opgehelderd en de Rijksvoorlichtingsdienst leverde geen commentaar op het voorval.
Van Alexia, die net als haar zussen Amalia en Ariane naar het Sorghvliet gymnasium in Den Haag gaat, is bekend dat ze zich graag manifesteert op sociale media. De speelruimte die haar iets oudere nichtje Eloise (18) heeft, krijgt Alexia naar verluidt niet. Anders dan de oudste dochter van prins Constantijn, maakt Alexia ook deel uit van het Koninklijk Huis en is zij vooralsnog eerste reserve na prinses Amalia.
Meer uit Binnenland
VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
20 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
21 minuten geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
54 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
11 uur geleden