Pride ziet af van demonstratie op Museumplein
AMSTERDAM (ANP) - De organisatie van de Pride Amsterdam ziet af van een demonstratie op het Museumplein zaterdag uit vrees voor drukte. "We willen niet onnodig voor problemen zorgen", zegt een woordvoerder.
De gemeente had net extra maatregelen aangekondigd in verband met een verwacht druk weekend in de hoofdstad, onder meer vanwege de Pride en het mooie weer. De demonstratie tegen homo- en transfoob geweld, die plek bood aan maximaal 7000 betogers, was een van de onderdelen van het alternatieve programma van de Pride Amsterdam. De jaarlijkse feesten en evenementen, zoals de roemruchte botenparade, kunnen vanwege het coronavirus niet doorgaan.
De gemeente kondigde onder meer aan dat de toegang tot gebieden met populaire horeca voor de lhbti-gemeenschap dit weekend wordt gedoseerd en hosts en verkeersregelaars de drukte op diverse plekken in goede banen leiden. Bezoekers van cafés in de Reguliersdwarsstraat moeten reserveren. Ook rond de demonstratie waren maatregelen aangekondigd, zoals matrixborden.
Pride TV
Het programma van de demonstratie is zaterdag wel te zien op Pride TV, dat onder meer uitzendt op de deze week gratis toegankelijke digitale zender OUTtv. "Blijf thuis voor de buis", roept de organisatie op.
Volgens de woordvoerder was het protest gepland in een tijd waarin het nog niet zo druk was in de stad. De afgelopen tijd komen er steeds meer mensen naar Amsterdam, waardoor het lastig is voldoende afstand te houden. De veiligheidsregio heeft al diverse maatregelen getroffen, zoals eenrichtingsverkeer, het kunnen afsluiten van drukke straten en vanaf volgende week woensdag geldt er op vijf plekken een mondkapjesplicht.
Belangenvereniging COC Nederland vindt het jammer dat de demonstratie niet door kan gaan, maar heeft ook begrip voor de beslissing. "Het is ontzettend jammer want zichtbaarheid is voor de regenbooggemeenschap enorm belangrijk. Maar het is ook begrijpelijk, want ook wij willen dat iedereen gezond blijft. We blijven zeker van ons laten horen. We roepen de regering op om nu echt actie te ondernemen tegen het homo- en transfoob geweld en roepen de partijen op om discriminerend geweld topprioriteit te maken in hun verkiezingsprogramma's."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
50 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
3 uur geleden