Pride ziet af van demonstratie op Museumplein
AMSTERDAM (ANP) - De organisatie van de Pride Amsterdam ziet af van een demonstratie op het Museumplein zaterdag uit vrees voor drukte. "We willen niet onnodig voor problemen zorgen", zegt een woordvoerder.
De gemeente had net extra maatregelen aangekondigd in verband met een verwacht druk weekend in de hoofdstad, onder meer vanwege de Pride en het mooie weer. De demonstratie tegen homo- en transfoob geweld, die plek bood aan maximaal 7000 betogers, was een van de onderdelen van het alternatieve programma van de Pride Amsterdam. De jaarlijkse feesten en evenementen, zoals de roemruchte botenparade, kunnen vanwege het coronavirus niet doorgaan.
De gemeente kondigde onder meer aan dat de toegang tot gebieden met populaire horeca voor de lhbti-gemeenschap dit weekend wordt gedoseerd en hosts en verkeersregelaars de drukte op diverse plekken in goede banen leiden. Bezoekers van cafés in de Reguliersdwarsstraat moeten reserveren. Ook rond de demonstratie waren maatregelen aangekondigd, zoals matrixborden.
Pride TV
Het programma van de demonstratie is zaterdag wel te zien op Pride TV, dat onder meer uitzendt op de deze week gratis toegankelijke digitale zender OUTtv. "Blijf thuis voor de buis", roept de organisatie op.
Volgens de woordvoerder was het protest gepland in een tijd waarin het nog niet zo druk was in de stad. De afgelopen tijd komen er steeds meer mensen naar Amsterdam, waardoor het lastig is voldoende afstand te houden. De veiligheidsregio heeft al diverse maatregelen getroffen, zoals eenrichtingsverkeer, het kunnen afsluiten van drukke straten en vanaf volgende week woensdag geldt er op vijf plekken een mondkapjesplicht.
Belangenvereniging COC Nederland vindt het jammer dat de demonstratie niet door kan gaan, maar heeft ook begrip voor de beslissing. "Het is ontzettend jammer want zichtbaarheid is voor de regenbooggemeenschap enorm belangrijk. Maar het is ook begrijpelijk, want ook wij willen dat iedereen gezond blijft. We blijven zeker van ons laten horen. We roepen de regering op om nu echt actie te ondernemen tegen het homo- en transfoob geweld en roepen de partijen op om discriminerend geweld topprioriteit te maken in hun verkiezingsprogramma's."
Meer uit Binnenland
RIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
27 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
50 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
2 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
2 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geleden