Pride ziet af van demonstratie op Museumplein
AMSTERDAM (ANP) - De organisatie van de Pride Amsterdam ziet af van een demonstratie op het Museumplein zaterdag uit vrees voor drukte. "We willen niet onnodig voor problemen zorgen", zegt een woordvoerder.
De gemeente had net extra maatregelen aangekondigd in verband met een verwacht druk weekend in de hoofdstad, onder meer vanwege de Pride en het mooie weer. De demonstratie tegen homo- en transfoob geweld, die plek bood aan maximaal 7000 betogers, was een van de onderdelen van het alternatieve programma van de Pride Amsterdam. De jaarlijkse feesten en evenementen, zoals de roemruchte botenparade, kunnen vanwege het coronavirus niet doorgaan.
De gemeente kondigde onder meer aan dat de toegang tot gebieden met populaire horeca voor de lhbti-gemeenschap dit weekend wordt gedoseerd en hosts en verkeersregelaars de drukte op diverse plekken in goede banen leiden. Bezoekers van cafés in de Reguliersdwarsstraat moeten reserveren. Ook rond de demonstratie waren maatregelen aangekondigd, zoals matrixborden.
Pride TV
Het programma van de demonstratie is zaterdag wel te zien op Pride TV, dat onder meer uitzendt op de deze week gratis toegankelijke digitale zender OUTtv. "Blijf thuis voor de buis", roept de organisatie op.
Volgens de woordvoerder was het protest gepland in een tijd waarin het nog niet zo druk was in de stad. De afgelopen tijd komen er steeds meer mensen naar Amsterdam, waardoor het lastig is voldoende afstand te houden. De veiligheidsregio heeft al diverse maatregelen getroffen, zoals eenrichtingsverkeer, het kunnen afsluiten van drukke straten en vanaf volgende week woensdag geldt er op vijf plekken een mondkapjesplicht.
Belangenvereniging COC Nederland vindt het jammer dat de demonstratie niet door kan gaan, maar heeft ook begrip voor de beslissing. "Het is ontzettend jammer want zichtbaarheid is voor de regenbooggemeenschap enorm belangrijk. Maar het is ook begrijpelijk, want ook wij willen dat iedereen gezond blijft. We blijven zeker van ons laten horen. We roepen de regering op om nu echt actie te ondernemen tegen het homo- en transfoob geweld en roepen de partijen op om discriminerend geweld topprioriteit te maken in hun verkiezingsprogramma's."
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
40 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
18 uur geleden