Premier blijft nog paar maanden langer in Torentje
DEN HAAG (ANP) - Minister-president Dick Schoof en zijn naaste medewerkers blijven naar verwachting nog tot het einde van het jaar werken vanuit het Torentje. De tijdelijke verhuizing naar het gebouw van het ministerie van Binnenlandse Zaken laat wat langer op zich wachten. Dat heeft te maken met het ICT-systeem dat moet worden meeverhuisd, bevestigt een woordvoerder na een bericht in het AD.
Veel organisaties kunnen op andere computers direct aan de slag, maar dat geldt niet voor het ministerie van Algemene Zaken, het departement van de premier. Het hele systeem moet worden meeverhuisd, en dat kost meer tijd dan verwacht. De eerste medewerkers gaan al wel na de zomer aan de slag op hun nieuwe werkplek. De rest verkast waarschijnlijk rond de kerst, aldus de zegsman.
De wekelijkse ministerraad wordt zoals gepland vanaf augustus tijdelijk gehouden op het Catshuis in plaats van het Binnenhof, dat de komende jaren ingrijpend wordt gerenoveerd. Ook andere ministersvergaderingen vinden daar plaats.
Economische Zaken
Het ministerie van Algemene Zaken heeft toestemming van de gemeente Den Haag om tot eind juli op het Binnenhof te blijven. De brandweer buigt zich momenteel nog over een verzoek tot verlenging, zegt een woordvoerster van de gemeente.
De huisvesting op het ministerie van Binnenlandse Zaken is van korte duur. Als alles verder volgens planning verloopt, verhuist de premier met zijn staf in de loop van volgend jaar opnieuw, ditmaal naar het ministerie van Economische Zaken. Daar blijft zijn departement tot de renovatie van het Binnenhof klaar is. Dat is op zijn vroegst eind 2028.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
1 dag geleden