PostNL investeert half miljard meer in netwerk en pakketautomaten
DEN HAAG (ANP) - PostNL gaat de komende jaren een extra 450 miljoen euro investeren. Dat geld wordt onder meer gebruikt om het aantal pakketautomaten uit te breiden. Ook worden het netwerk en de capaciteit sneller vergroot. "Het gedrag van de consument is veranderd, vooral als gevolg van Covid-19", zegt topvrouw Herna Verhagen. "Er wordt meer online gekocht en e-commerce is versneld."
De pakketautomaten zijn een aanvulling en geen vervanging van de 4000 bezorgpunten bij winkeliers, aldus Verhagen. In 2024 wil PostNL er zo'n 1500 hebben, verdeeld over heel Nederland. Het is de bedoeling dat de pakketautomaten op plekken komen te staan "waar mensen toch al naartoe gaan". Klanten van PostNL kunnen zelfstandig pakketten of post versturen via de automaten. Ook kunnen er pakketten worden ontvangen.
PostNL investeert tot 2024 in totaal 950 miljoen euro. Het postbedrijf wil daarmee ook sneller verduurzamen door gebruik te maken van duurzame brandstoffen en elektrificatie van het wagenpark. Een van de ambities is om in 2025 uitstootvrij te bezorgen in 25 binnensteden. Uiterlijk in 2030 is het de bedoeling dat elke "laatste kilometer" naar de consument uitstootvrij wordt bezorgd.
Meer post bezorgd
PostNL bleef er in het tweede kwartaal van 2021 van profiteren dat mensen door de coronapandemie meer laten bezorgen. Het postbedrijf leverde 95 miljoen pakketten af, 11 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het volume nam wel wat af ten opzichte van het eerste kwartaal, doordat winkels weer open mochten omdat lockdownmaatregelen werden versoepeld. In het eerste kwartaal werden nog 108 miljoen pakketten bezorgd.
Er werd ook 4 procent meer post bezorgd. Dat kwam door de uitnodigingen voor een coronavaccinatie die bij mensen thuis werden afgeleverd en doordat er sprake was van herstel van de advertentiepost. Ook was er het afgelopen kwartaal sprake van een positief effect doordat er een extra werkdag was ten opzichte van de periode waarmee wordt vergeleken.
Van het bedrijfsresultaat van 63 miljoen euro, dus de winst voor aftrek van onder meer belastingen, denkt PostNL dat 26 miljoen euro gerelateerd is aan de coronacrisis. Het bedrijf verwacht dat die winst niet terugkeert als de coronacrisis voorbij is. Het bedrijf behaalde een kwartaalomzet van 838 miljoen euro, tegen 789 miljoen euro een jaar eerder. Netto werd in het tweede kwartaal een winst geboekt van 41 miljoen euro, net als vorig jaar.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
33 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
35 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
2 uur geleden