Politiek Den Haag staat stil bij MH17, vlaggen halfstok
DEN HAAG (ANP) - Ook politiek Den Haag herdenkt het neerhalen van vlucht MH17, woensdag precies tien jaar geleden. Op veel ministeries hangt de vlag halfstok. Het was een "gitzwarte dag", zegt minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken, die van een "open wond" spreekt. "298 onschuldige mensen, onder wie 196 Nederlanders, kwamen om toen vlucht MH17 werd neergehaald." Hij staat stil bij "dit enorme verlies met de nabestaanden van de slachtoffers".
Nederland blijft er alles aan doen om voor gerechtigheid te zorgen, aldus Veldkamp.
Minister van Justitie David van Weel deelt op X een foto waarop te zien is hoe hij de vlag halfstok hangt voor zijn ministerie. Dit doet hij "ter nagedachtenis aan iedereen die om het leven is gekomen bij het neerhalen van vlucht MH17", schrijft de bewindsman. "Hun verlies laat een diepe wond achter in onze samenleving. Mijn gedachten zijn bij de nabestaanden die met dit immense verdriet moeten leven."
Vlaginstructie
Ook het ministerie van Defensie heeft de vlag halfstok hangen. Een officiële vlaginstructie is er voor de gelegenheid overigens niet.
Volgens VVD-leider Dilan Yeşilgöz "is er een wereld van voor 17 juli 2014 en een wereld erna". Zij noemt het "een van de meest aangrijpende gebeurtenissen die we als land ooit hebben meegemaakt. Mijn gedachten zijn bij de families en vrienden van degenen die daar hun leven verloren".
'Hartverscheurend'
Rob Jetten (D66) staat op sociale media eveneens stil bij die dag tien jaar geleden. De politicus spreekt van "een hartverscheurende ramp die diep in ons geheugen staat gegrift. Vandaag zijn mijn gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden". PvdD-voorvrouw Esther Ouwehand noemt het neerhalen van de vlucht "een afschuwelijke misdaad, waar de Russische regering tot op de dag van vandaag geen verantwoordelijkheid voor neemt". Ook zij herdenkt de slachtoffers en denkt aan "alle mensen die geliefden verloren".
Op X noemt Caroline van der Plas (BBB) het neerhalen een "moordaanslag waarvoor Rusland nog steeds geen verantwoordelijkheid heeft genomen. Ik denk aan de families en vrienden die dit gruwelijke leed moeten dragen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
12 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden