Politie pleit voor permanent vuurwerkverbod
DEN HAAG (ANP) - De politie pleit bij het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer voor een veiligere jaarwisseling met een permanent verbod op consumentenvuurwerk. "Steeds weer vraagt de jaarwisseling enorme inzet van agenten, ME’ers, boa’s, brandweer- en ambulancemensen. Het is een keer klaar met hoeveel politie en hulpverleners je kunt inzetten. Een inzet die ook steeds gevaarlijker wordt door zwaar illegaal vuurwerk", zegt Peije de Meij, portefeuillehouder Geweld tegen politieambtenaren.
De afgelopen jaarwisseling ging volgens de politie gepaard met heftige vuurwerkincidenten, waarbij hulpverleners en omstanders ernstig gewond raakten. Ook waren er veel branden en vernielingen. "We zien steeds meer verharding", aldus De Meij. "Dit jaar kregen hulpverleners en de politie nog meer dan afgelopen jaren te maken met agressieve groepen mensen en met geweld. Zelfs in normaal heel rustige dorpjes moest nu de ME eraan te pas komen om de openbare orde te herstellen."
De verkoop van consumentenvuurwerk in België bleef toegestaan. Dit maakte het makkelijker voor Nederlanders om consumentenvuurwerk te kopen. "De politie zag een trend in het massaal inslaan van vuurwerk over de grens", aldus De Meij. Hij wil dat het nieuwe kabinet, samen met de Kamer, burgemeesters, de vuurwerkbranche, buurlanden en de politie kijkt hoe de jaarwisseling en consumentenvuurwerk in de toekomst anders vormgegeven kunnen worden.
Afgelopen jaar werd er een recordaantal van ruim 205.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
50 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden