Politici over bestorming Capitool: hoe is dit mogelijk
DEN HAAG (ANP) - In politiek Den Haag wordt met verbazing gekeken naar de verwikkelingen in de Verenigde Staten waar aanhangers van president Donald Trump het Capitool zijn binnengedrongen.
"Hoe is het mogelijk. Als verkiezingswaarnemer vrees je dit in bananenrepublieken.... Ongehoord.#Trump", twittert CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. "Huiveringwekkend wat er nu in het Capitool gebeurt", stelt Sjoerd Sjoerdsma (D66). "Democratie is kwetsbaar", aldus Sven Koopmans, buitenlandwoordvoerder van de VVD.
"Ongekende beelden. Congresleden zitten weggedoken onder hun bankjes, de vicepresident is geëvacueerd en ordetroepen zijn onderweg naar de regeringsgebouwen", aldus Kamerlid Henk Krol die eerder al constateerde dat er te weinig politiemensen waren om de betogers tegen te houden.
Dramatische dag
Fractievoorzitter van de ChristenUnie Gert-Jan Segers reageert: "Wat een dramatische dag voor dit mooie land wat zo vaak voor zoveel mensen elders in de wereld een baken van vrijheid en democratie is geweest. En zullen we een beetje zuinig zijn op onze democratie hier? En op elkaar, ook als we het soms enorm met elkaar oneens zijn?"
"Dit is een schande voor de democratie, voor de Verenigde Staten en Trump moet zich doodschamen", zegt DENK-fractieleider Farid Azarkan. "Het wordt van kwaad tot erger", aldus SP-Kamerlid Sadet Karabulut. "Trump gaf de voorzet, een opgefokte menigte voert de aanval uit."
Kwetsbaar
"Vandaag is een herinnering dat democratie kwetsbaar is", zegt GroenLinks-leider Jesse Klaver. "Hoe belangrijk het is om meningsverschillen vreedzaam op te lossen. Dat het aan ons allemaal is om democratische idealen te verdedigen tegenover leugens, haat en complotten."
PVV-voorman Geert Wilders spreekt van "schokkende beelden" uit Washington. "Amerika staat voor vrijheid, en democratie zal altijd overwinnen. En de uitslag van democratische verkiezingen moet altijd worden gerespecteerd, of je nu wint of verliest."
FVD-leider Thierry Baudet neemt het op voor Trump. Hij retweette een bericht uit 2016 waarin hij mijmert over Trump als leider van de westerse wereld. Ook sprak hij waardering uit voor een boodschap waarin Trump zijn aanhang oproept de protesten vreedzaam te houden. Beide berichten heeft hij inmiddels weer verwijderd.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
7 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
9 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
10 uur geleden