
Politici gaan waarschijnlijk veel minder adverteren op Facebook
DEN HAAG (ANP) - Politici zullen binnenkort veel minder reclame maken op Facebook en Instagram, verwacht onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Moederbedrijf Meta mag namelijk over enkele weken geen advertenties meer laten zien die gebaseerd zijn op het internetgedrag van gebruikers, heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden (EDPB) onlangs besloten. Dat maakt het minder aantrekkelijk voor politieke partijen om te adverteren op deze sociale media. In aanloop naar de verkiezingen hebben ze hier al tienduizenden euro's aan uitgegeven.
Door het besluit van EDPB (European Data Protection Board) kunnen partijen zich niet meer specifiek richten op de potentiële kiezers, op basis van bijvoorbeeld hun woonplaats, leeftijd of hobby's. Dobber vermoedt dat politieke partijen hun budgetten gaan verschuiven naar Google of YouTube. Op deze websites is targeting namelijk nog wel toegestaan, hoewel de opties veel beperkter zijn dan bij Meta.
Politieke partijen hebben deze verkiezingscampagne afgerond 248.000 euro uitgegeven aan advertenties bij Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram. Dat blijkt uit cijfers die de UvA heeft verzameld over de periode van 3 oktober tot en met 1 november. Bij Alphabet, het moederbedrijf van onder meer Google en YouTube, hebben de partijen ongeveer 127.000 euro uitgegeven.
Laatste verkiezingscampagne
De gepersonaliseerde advertenties zijn uiterlijk eind volgende week niet meer te zien op Facebook en Instagram. "Ik vind het eerlijk gezegd een ongemakkelijke en ongelukkige timing", zegt Dobber. Hij zou het eerlijk vinden als Meta in Nederland respijt krijgt tot na de verkiezingscampagne, omdat partijen anders halsoverkop van strategie moeten veranderen. EDPB heeft Meta deze maatregel opgelegd omdat het bedrijf gebruikers opdringt dat hun gegevens worden verzameld en ze bestraft als zij hiermee niet akkoord gaan. Dat is niet in lijn met de Europese privacyregels, oordeelt de privacywaakhond.
GroenLinks en PvdA hebben samen het meest uitgegeven aan advertenties bij Meta, bijna 74.000 euro in de genoemde periode. Een kwart van deze uitgaven is gericht op een zeer specifieke groep. Zo richten de samenwerkende partijen hun advertenties onder meer op mensen die hoogopgeleid zijn en geïnteresseerd in cultuur, vrijwilligerswerk of boeken. Volt (38.000 euro) heeft ingesteld dat een deel van haar advertenties precies evenveel mannen als vrouwen bereikt. De advertenties van het CDA (26.000 euro) zijn gericht op personen die in specifieke postcodegebieden wonen.
Dit wordt de laatste verkiezingscampagne waarin politieke partijen hun reclames zo precies kunnen richten op de mensen die ze willen bereiken. Temeer omdat het Europees Parlement en de EU-landen dinsdag hebben afgesproken om de regels voor politieke reclame strenger te maken. Daardoor moet het duidelijker worden voor gebruikers waarom ze een advertentie te zien krijgen en wie de afzender is. Bovendien mogen sommige kenmerken van kiezersgroepen niet meer worden gebruikt om advertenties op maat te maken.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat gewoon door met het plan om het eigen risico te halveren, zoals de ingekrompen coalitie destijds met de PVV had afgesproken. Volgens demissionair en partijloos premier Dick Schoof zijn de financiële aspecten hiervan onderdeel van het nieuwe zorgakkoord dat begin juli werd gesloten met veel zorgpartijen. Schoof zei dat vrijdag tijdens zijn persconferentie na de laatste ministerraad voor de zomer na aantijgingen van oud-zorgminister en vicepremier Fleur Agema (PVV) op X.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat in hoger beroep tegen de gerechtelijke uitspraak die de natuurvergunning van Schiphol vernietigde. Dat schrijft staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) in een Kamerbrief. De staatssecretaris moet opnieuw de vergunningaanvraag beoordelen, ook nu een hoger beroep is ingesteld.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het volgende kabinet moet het begrotingssaldo richting 2030 structureel met 7 miljard euro verbeteren, door te bezuinigen of belastingen te verhogen. Dat adviseert de Studiegroep Begrotingsruimte (SBR), een groep topambtenaren die in de aanloop naar Tweede Kamerverkiezingen in kaart brengt hoeveel bestedingsruimte de nieuw te vormen regering heeft.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting, BBB) heeft een plan gemaakt om statushouders die door woningnood nog steeds in een asielzoekerscentrum (azc) verblijven aan een huis te helpen. Ze wil tijdelijke locaties inrichten waar deze statushouders, maar ook andere groepen terechtkunnen. Bovendien wil ze alleenstaanden vaker een woning laten delen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het stikstofdoel in de wet wordt vervangen door een norm voor emissie, als het aan landbouwminister Femke Wiersma ligt. Ze komt met een wetsvoorstel om de zogeheten kritische depositiewaarde (KDW) te vervangen door uitstootdoelen. De demissionaire BBB-minister wil hiermee tegemoetkomen aan een langgekoesterde wens van boeren, die juridisch ingewikkeld ligt.
9 uur geledenLONDEN (ANP) - De vooral Europese bondgenoten die Oekraïne na een staakt-het-vuren willen beschermen zaten donderdag veel op één lijn met hun Amerikaanse gesprekspartners, constateert demissionair premier Dick Schoof. Hij zag bij een videovergadering van de zogenoemde coalitie van bereidwillige landen "brede overeenstemming dat de druk op Rusland verder opgevoerd moet worden". Voor het eerst schoven vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering en kringen rond president Donald Trump aan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Eelco Heinen (Financiën) is blij met de nieuwe economische ramingen van het Centraal Planbureau (CPB). Die laten zien dat de economie ondanks alle geopolitieke spanningen blijft groeien, al gaat het wel langzamer dan eerder gedacht. Ook de nog altijd stijgende koopkracht stemt de VVD-bewindsman tevreden.
1 dag geleden