Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Pogacar wint zevende etappe in de Tour en pakt geel terug

Pogacar wint zevende etappe in de Tour en pakt geel terug

MÛR-DE-BRETAGNE (ANP) - Tadej Pogacar heeft de zevende etappe van de Tour de France in Mûr-de-Bretagne gewonnen. De Nederlander Mathieu van der Poel van Alpecin-Deceuninck moest de gele trui afstaan aan de Sloveen van UAE Team Emirates. Pogacar won in de sprint van Jonas Vingegaard van Visma-Lease a Bike.

Het peloton vertrok vanuit Saint-Malo voor een heuvelachtige rit van 197 kilometer naar Mûr-de-Bretagne. Van der Poel won vier jaar geleden in de finishplaats voor het eerst een Tourrit en veroverde daar zijn eerste gele trui. Nu raakte Van der Poel in dezelfde plaats zijn trui kwijt. Van der Poel kon niet meesprinten om de zege.

Van der Poel had aan zijn ploeggenoten van Alpecin-Deceuninck gevraagd om de etappe zoveel mogelijk te controleren. Dat lukte. Al waren er wel verschillende ontsnappingen. Aan het begin plaatste Wout van Aert van Visma-Lease a Bike een aanval, maar de Belg werd op 177 kilometer van de streep ingehaald. Later probeerde Van Aert opnieuw weg te komen. Weer tevergeefs.

Toezien

Na ruim een uur koers slaagde een groepje van vijf renners erin een gat te slaan. De Fransen Ewen Costiou (Arkéa-B&B Hotels) en Alex Baudin (EF Education-EasyPost) kregen samen met de Brit Geraint Thomas (INEOS Grenadiers), de Oostenrijker Marco Haller (Tudor Pro Cycling Team) en de Spanjaard Iván García (Movistar) een maximale voorsprong van 1.40 minuut. Haller moest als eerste passen. Maar ook de vier anderen werden uiteindelijk ingerekend door het peloton.

Op 12 kilometer van de finish begon een grote groep met renners onder wie vrijwel alle toppers aan het slot van de etappe. Van der Poel moest in het zicht van de finish afhaken en moest toezien hoe hij de leiding in het klassement kwijtraakte. Pogacar won zijn tweede etappe deze Tour.

Meer uit Sport

Verstappen rijdt met splinternieuwe motor in Barcelona

MONTMÉLO (ANP) - Max Verstappen rijdt dit weekeinde in de Grote Prijs van Barcelona-Catalonië met een splinternieuwe motor. "Dat moet wel, want de oude doet het niet meer. Anders ben ik straks Fred Flintstone", zei de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 op de persdag voorafgaand aan het raceweekend.

5 uur geleden
Van Aert sprint naar ritzege in Tour Auvergne-Rhône-Alpes

VILLARS-LES-DOMBES (ANP) - Wout van Aert heeft de vijfde etappe van de Tour Auvergne-Rhône-Alpes gewonnen, voorheen het Critérium du Dauphiné. De Belgische renner van Visma - Lease a Bike was in Villars-les-Dombes de snelste in de massasprint, voor de Fransman Hugo Hofstetter en Phil Bauhaus uit Duitsland.

5 uur geleden
Antonelli gaat voor zesde zege op rij: ik heb geen twijfels meer

MONTMÉLO (ANP) - Kimi Antonelli is zelf ook verbaasd dat hij al in zijn tweede jaar de Formule 1 domineert. De 19-jarige Italiaan van Mercedes won de laatste vijf grands prix en leidt riant in het wereldkampioenschap. "Als je me twee jaar geleden had gezegd dat ik ooit het kampioenschap zou leiden, had ik je voor gek verklaard", zei hij tijdens de persconferentie van de FIA voorafgaand aan de Grote Prijs van Barcelona-Catalonië. "Maar ik ben blij dat ik in deze positie verkeer en dankbaar voor de kans die ik heb gekregen."

7 uur geleden
Griekspoor strandt in tweede ronde grastoernooi Rosmalen

ROSMALEN (ANP) - Tallon Griekspoor is er niet in geslaagd de kwartfinales te bereiken van het grastoernooi van Rosmalen. De als zesde geplaatste Nederlander verloor in twee sets van Zhang Zhizhen, de Chinese nummer 214 van de wereldranglijst: 6-7 (5) 4-6.

9 uur geleden
Prijzengeld Wimbledon stijgt met 20 procent naar 74 miljoen euro

LONDEN (ANP) - Wimbledon heeft het prijzengeld voor de tennissers met 20 procent verhoogd. De organisatie meldt dat er een prijzenpot is van in totaal 64,2 miljoen Britse pond, zo'n 74,4 miljoen euro.

9 uur geleden
Titelverdedigster Mertens uitgeschakeld op grastoernooi Rosmalen

ROSMALEN (ANP) - Titelverdedigster Elise Mertens is uitgeschakeld op het grastoernooi van Rosmalen. De als derde geplaatste Belgische verloor in twee sets van de Roemeense Elena-Gabriela Ruse: 6-3 6-3.

11 uur geleden
Rentree Williams in Londen voorbij door afmelding Mboko

LONDEN (ANP) - De rentree van Serena Williams in het vrouwendubbel op het grastoernooi van Queen's is tot een vroegtijdig einde gekomen. Williams' dubbelpartner Victoria Mboko uit Canada heeft zich moeten terugtrekken met een blessure.

11 uur geleden