Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Poch: ik blijf vechten voor een beetje gerechtigheid

Poch: ik blijf vechten voor een beetje gerechtigheid

AMSTERDAM (ANP) - De Argentijns-Nederlandse piloot Julio Poch wil samen met zijn familie "blijven vechten tot we een beetje gerechtigheid krijgen" in zijn geschil met de Nederlandse overheid. Dat zei Poch maandag in het programma Jinek, die ondanks alles "trots" is om Nederlands staatsburger te zijn.

Een commissie onder leiding van voormalig advocaat-generaal bij de Hoge Raad Ad Machielse zei maandag dat de overheid rechtmatig heeft gehandeld in het onderzoek naar Poch en de medewerking aan zijn aanhouding in Spanje. Poch zei dat het "een gemiste kans" was van de commissie om niet met de fouten naar buiten te komen die volgens hem in zijn dossier zijn gemaakt.

Poch zat samen met zijn advocaat Geert-Jan Knoops bij Eva Jinek aan tafel. Knoops herhaalde dat het nieuwe rapport niets verandert aan de lopende rechtszaak wegens onrechtmatig overheidsoptreden. Ook wijst hij erop dat Poch nooit door de commissie is gehoord. "Het is een eenzijdig en niet transparant onderzoek geweest", zegt Knoops. "Voor ons staat vast dat dit rapport geen waarde heeft." Verder vindt de advocaat dat de commissie haar mandaat heeft overschreden, door zich ongevraagd uit te laten over de rechtmatigheid van het optreden van het Openbaar Ministerie.

Argentinië wilde Poch vervolgen omdat het hem verdacht van betrokkenheid bij vluchten waarbij tegenstanders van het regime van dictator Videla uit vliegtuigen werden gegooid. Nederland zag zelf geen kans Poch uit te leveren, omdat hij ook de Nederlandse nationaliteit heeft, maar leverde wel informatie aan Spanje over een vlucht van Poch naar Valencia in 2009, waarna hij werd gearresteerd en uitgeleverd. Een Argentijnse rechter sprak Poch eind 2017 vrij. Wel loopt nog een hoger beroep.

Meer uit Binnenland

Woningcorporatie: volledig herstel flat Osdorp kan nog even duren

AMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.

1 uur geleden
Grote stroomstoring in delen van Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.

3 uur geleden
Stille tocht in Zeeuwse Axel gaat zondagavond door

AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.

3 uur geleden
Weer lege stoelen als stil protest bij Russische ambassade

DEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.

4 uur geleden
Schadebedrag na rellen Wijk bij Duurstede nog niet bekend

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.

5 uur geleden
120 asielzoekers naar nachtopvang buiten Ter Apel gebracht

TER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.

6 uur geleden
Horeca in meer dan helft van gemeenten langer open tijdens WK

DEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

8 uur geleden