Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Plus en Coop moeten 12 supermarkten verkopen voor fusie

Plus en Coop moeten 12 supermarkten verkopen voor fusie

DEN HAAG (ANP) - Supermarktketens Plus en Coop moeten in totaal twaalf filialen verkopen om te mogen fuseren. Die eis stelt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat er anders in bepaalde dorpen te weinig concurrentie overblijft na de fusie, waarmee het op twee na grootste supermarktconcern van Nederland ontstaat.

Op nationaal niveau ziet de ACM geen problemen opdoemen met de concurrentie tussen supermarkten, dus stemt de instantie onder voorwaarden in met de samensmelting. Samen hebben de twee ketens ongeveer zeshonderd supermarkten. Plus en Coop verkopen onder meer winkels in Wehl, Ruurlo, Ravenstein en op Vlieland.

Plus en Coop kondigden hun fusie in september aan. De twee bedrijven vinden het belangrijk om op grotere schaal te kunnen werken zodat ze de concurrentie met Albert Heijn en Jumbo beter aankunnen. Schaalgrootte is belangrijk voor supermarktbedrijven, omdat in de strijd om klanten vaak scherp op de prijzen wordt gelet waardoor de marges klein zijn.

Bij de gecombineerde supermarktketens, die samen een omzet van zo'n 5 miljard euro hebben, werken zo'n 40.000 mensen. Door de fusie gaan ook banen verloren, maar het exacte aantal is nog niet bekend. Het hoofdkantoor van Coop in Velp gaat op termijn sluiten. De hoofdkantoren van de twee bedrijven worden samengevoegd in Utrecht, waar het hoofdkantoor van Plus nu al is gevestigd.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

52 minuten geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

53 minuten geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

3 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

5 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

6 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

7 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

7 uur geleden