Ploumen: klachten over Van Dijk volgen op eerdere melding
DEN HAAG (ANP) - De klachten naar aanleiding waarvan PvdA'er Gijs van Dijk stopt als Kamerlid volgen op een eerdere melding van een partijlid, zegt partijleider Lilianne Ploumen. De eerdere melding is volgens haar afgehandeld na "extern, onafhankelijk onderzoek". Zij sprak zelf de afgelopen dagen met de vrouwen die recent melding maakten. Hun klachten waren "ernstig genoeg" om ook nu een externe club in te schakelen voor onafhankelijk onderzoek.
De vrouwen spraken van "ongepast gedrag" door Van Dijk, "waardoor zij zich onveilig voelden", aldus Ploumen. Ze vindt het nieuws over de beschuldigingen "verschrikkelijk", zegt ze.
De NOS haalde eerder op de dag twee vrouwen aan die al eerder melding hadden gedaan van grensoverschrijdend gedrag door Van Dijk. Hij zou ze omarmd en gekust hebben op een manier die volgens de vrouwen ongepast was. Een van hen, Cornelia Klaster, vindt dat haar klachten uit 2019 niet serieus zijn genomen en niet op een goede, onafhankelijke manier zijn onderzocht. Ploumen weerspreekt dat, en stelt dat er wel externe en onafhankelijke onderzoekers die geen lid waren van de PvdA naar de kwestie gekeken hebben.
Eer en geweten
"Ik heb geen reden daaraan te twijfelen", zegt de voorvrouw. Het onderzoek is "naar eer en geweten" gedaan en geen PvdA'er heeft zich ermee bemoeid, stelt Ploumen. De bevindingen zullen volgens haar wel gedeeld worden met het bureau dat het nieuwe onderzoek opent.
De vrouwen die Ploumen recent heeft gesproken zijn vrouwen die Van Dijk "uit de privésfeer kent". Het zou niet gaan om fractieleden of medewerkers van de partij, al is één van hen wel lid van de PvdA. "Je kunt je voorstellen dat ik me ook voor hun veiligheid verantwoordelijk voel", aldus de PvdA-leider. En "als er andere meldingen zijn, als vrouwen zeggen: ik wil nog iets kwijt, kom dan naar het meldpunt", roept Ploumen op. Dat geldt ook voor vrouwen die al eens aan de bel hebben getrokken maar zich niet gehoord voelen.
Gijs van Dijk besloot zijn zetel ter beschikking te stellen nadat Ploumen hem erover had gesproken. Het was zijn eigen beslissing, zegt Ploumen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden