Ploumen is blij dat het nu over de inhoud gaat
DEN HAAG (ANP) - Lilianne Ploumen is blij dat de formatie nu "langs de lijnen van de inhoud" verder gaat. De PvdA-leider sprak dinsdagmiddag met informateur Mariëtte Hamer. Na afloop zei ze dat mogelijke coalities nauwelijks ter sprake zijn gekomen. Het ging meer over "wat in Nederland aan de hand is en wat de zorgen van mensen zijn".
D66-leider Sigrid Kaag sprak eerder op de dag de hoop uit dat er een coalitie gevormd kan worden met D66, VVD, CDA, GroenLinks én de PvdA. Of dat ook voor Ploumen de gedroomde optie is, wilde de sociaaldemocraat niet zeggen. "Voor mij is het belangrijk dat er een kabinet komt dat een investeringskabinet is. Met welke partijen... Volgens mij is het juist de bedoeling dat we over de inhoud praten."
Ploumen hoopt wel dat een nieuwe coalitie "zo progressief mogelijk" wordt. Een coalitie zonder andere linkse partij, en dan vooral GroenLinks, ziet ze niet zitten.
Herstelplan
De PvdA vindt het belangrijk dat er geld gestoken wordt in een herstelplan voor na de coronacrisis, zeker voor zwaar getroffen sectoren als kunst en cultuur en het toerisme, zei de fractievoorzitter. Ook wil ze investeren in woningen, onderwijs en kinderen die een achterstand hebben opgelopen. Verder wil de Partij van de Arbeid meer werkzekerheid.
Ploumen was de voorlaatste fractievoorzitter die aanschoof bij de eerste gespreksronde met informateur Hamer. VVD-leider en demissionair premier Mark Rutte is als laatste aan de beurt.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
7 uur geleden