Plasterk vertelt in verslag hoe het verder moet met formatie
DEN HAAG (ANP) - Informateur Ronald Plasterk levert maandag zijn eindverslag in bij voorzitter Martin Bosma van de Tweede Kamer. Hij zal daarin uiteenzetten hoe het volgens hem verder moet met de kabinetsformatie nu NSC heeft laten weten geen heil te zien in een meerderheidskabinet met PVV, VVD en BBB. De Kamer debatteert daar woensdag over.
Plasterk bespreekt zijn bevindingen in de ochtend nog met de partijleiders Geert Wilders (PVV), Dilan Yeşilgöz (VVD) en Caroline van der Plas (BBB). Ook Pieter Omtzigt van NSC is daarbij uitgenodigd, maar hij heeft afgelopen week al laten weten dat deze informatieronde wat hem betreft voorbij is.
Na een eerste ronde verkennende gesprekken werd Plasterk in december aangesteld als informateur. Hij kreeg opdracht te onderzoeken of de uiteenlopende opvattingen van de partijen over zaken die de democratische rechtstaat aangaan te overbruggen zijn. Ook zouden andere belangrijke thema's als migratie, bestaanszekerheid en financiën worden besproken.
Inmiddels is duidelijk dat het rechtse meerderheidskabinet waar de PVV op aanstuurde, er waarschijnlijk niet inzit. NSC had daar al bedenkingen bij en heeft inmiddels duidelijk gemaakt daar geen mogelijkheid tot "vruchtbare samenwerking" in te zien. Ook de VVD heeft overigens herhaaldelijk gezegd alleen een gedoogrol te willen in deze combinatie.
Over de inhoud van de gesprekken is de afgelopen twee maanden weinig naar buiten gekomen. Pas vorige week verbrak Omtzigt de afgesproken "radiostilte". Hij liet weten geschrokken te zijn van een overzicht van mogelijke financiële tegenvallers waar een nieuw kabinet rekening moet houden en stapte direct uit het overleg.
In de aanloop naar dat besluit was al duidelijk geworden dat de verstandhouding tussen de partijleiders niet goed was. Zij kibbelden er tussen de gesprekken door op los via social media. Toch toonden de overgebleven onderhandelaars zich verbaasd om het vertrek van Omtzigt en hielden zij vol dat er "constructief" werd onderhandeld.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
5 uur geleden