Plasterk vertelt in verslag hoe het verder moet met formatie
DEN HAAG (ANP) - Informateur Ronald Plasterk levert maandag zijn eindverslag in bij voorzitter Martin Bosma van de Tweede Kamer. Hij zal daarin uiteenzetten hoe het volgens hem verder moet met de kabinetsformatie nu NSC heeft laten weten geen heil te zien in een meerderheidskabinet met PVV, VVD en BBB. De Kamer debatteert daar woensdag over.
Plasterk bespreekt zijn bevindingen in de ochtend nog met de partijleiders Geert Wilders (PVV), Dilan Yeşilgöz (VVD) en Caroline van der Plas (BBB). Ook Pieter Omtzigt van NSC is daarbij uitgenodigd, maar hij heeft afgelopen week al laten weten dat deze informatieronde wat hem betreft voorbij is.
Na een eerste ronde verkennende gesprekken werd Plasterk in december aangesteld als informateur. Hij kreeg opdracht te onderzoeken of de uiteenlopende opvattingen van de partijen over zaken die de democratische rechtstaat aangaan te overbruggen zijn. Ook zouden andere belangrijke thema's als migratie, bestaanszekerheid en financiën worden besproken.
Inmiddels is duidelijk dat het rechtse meerderheidskabinet waar de PVV op aanstuurde, er waarschijnlijk niet inzit. NSC had daar al bedenkingen bij en heeft inmiddels duidelijk gemaakt daar geen mogelijkheid tot "vruchtbare samenwerking" in te zien. Ook de VVD heeft overigens herhaaldelijk gezegd alleen een gedoogrol te willen in deze combinatie.
Over de inhoud van de gesprekken is de afgelopen twee maanden weinig naar buiten gekomen. Pas vorige week verbrak Omtzigt de afgesproken "radiostilte". Hij liet weten geschrokken te zijn van een overzicht van mogelijke financiële tegenvallers waar een nieuw kabinet rekening moet houden en stapte direct uit het overleg.
In de aanloop naar dat besluit was al duidelijk geworden dat de verstandhouding tussen de partijleiders niet goed was. Zij kibbelden er tussen de gesprekken door op los via social media. Toch toonden de overgebleven onderhandelaars zich verbaasd om het vertrek van Omtzigt en hielden zij vol dat er "constructief" werd onderhandeld.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
4 uur geleden