Plasterk vertelt in verslag hoe het verder moet met formatie
DEN HAAG (ANP) - Informateur Ronald Plasterk levert maandag zijn eindverslag in bij voorzitter Martin Bosma van de Tweede Kamer. Hij zal daarin uiteenzetten hoe het volgens hem verder moet met de kabinetsformatie nu NSC heeft laten weten geen heil te zien in een meerderheidskabinet met PVV, VVD en BBB. De Kamer debatteert daar woensdag over.
Plasterk bespreekt zijn bevindingen in de ochtend nog met de partijleiders Geert Wilders (PVV), Dilan Yeşilgöz (VVD) en Caroline van der Plas (BBB). Ook Pieter Omtzigt van NSC is daarbij uitgenodigd, maar hij heeft afgelopen week al laten weten dat deze informatieronde wat hem betreft voorbij is.
Na een eerste ronde verkennende gesprekken werd Plasterk in december aangesteld als informateur. Hij kreeg opdracht te onderzoeken of de uiteenlopende opvattingen van de partijen over zaken die de democratische rechtstaat aangaan te overbruggen zijn. Ook zouden andere belangrijke thema's als migratie, bestaanszekerheid en financiën worden besproken.
Inmiddels is duidelijk dat het rechtse meerderheidskabinet waar de PVV op aanstuurde, er waarschijnlijk niet inzit. NSC had daar al bedenkingen bij en heeft inmiddels duidelijk gemaakt daar geen mogelijkheid tot "vruchtbare samenwerking" in te zien. Ook de VVD heeft overigens herhaaldelijk gezegd alleen een gedoogrol te willen in deze combinatie.
Over de inhoud van de gesprekken is de afgelopen twee maanden weinig naar buiten gekomen. Pas vorige week verbrak Omtzigt de afgesproken "radiostilte". Hij liet weten geschrokken te zijn van een overzicht van mogelijke financiële tegenvallers waar een nieuw kabinet rekening moet houden en stapte direct uit het overleg.
In de aanloop naar dat besluit was al duidelijk geworden dat de verstandhouding tussen de partijleiders niet goed was. Zij kibbelden er tussen de gesprekken door op los via social media. Toch toonden de overgebleven onderhandelaars zich verbaasd om het vertrek van Omtzigt en hielden zij vol dat er "constructief" werd onderhandeld.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
20 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
5 uur geleden