Plasterk verbaasd over besluit NSC, spreekt van 'warrig verhaal'
DEN HAAG (ANP) - Informateur Ronald Plasterk zegt "een beetje verbaasd" te zijn over het vertrek van NSC uit de onderhandelingen over een nieuw kabinet. Hij spreekt van "een warrig verhaal" van de partij van Pieter Omtzigt, en spreekt tegen dat cruciale informatie over de huidige financiële situatie van het land pas op het laatste moment is gedeeld.
Omtzigt zegt in een brief aan de leden van NSC dat hij "geschrokken" is van nieuwe informatie over de overheidsfinanciën die pas deze week met hem is gedeeld. Dat laatste klopt, zegt Plasterk, maar hij zegt geen informatie te hebben achtergehouden. Wel moest het delen ervan met de partijen eerst worden overlegd, omdat er ook "vertrouwelijke informatie" in stond.
Plasterk zegt het nieuws over het vertrek van NSC "via een appje" te hebben vernomen, en verbaast zich er ook over dat NSC er verder "via de media" over communiceert. Hij heeft de leiders van alle vier de onderhandelende partijen, dus ook Omtzigt, uitgenodigd om woensdagavond te komen praten over de ontstane situatie.
Of NSC "gebroken" heeft met de andere partijen, is Plasterk niet duidelijk. Een rechts meerderheidskabinet ziet de partij van Omtzigt kennelijk niet zitten, maar de informateur stelt ook vast dat "allerlei opties opengelaten" worden. Plasterk is van plan maandag zijn verslag in te leveren bij de Tweede Kamer.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden