Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Plasterk mist respect Omtzigt voor functie van informateur

Plasterk mist respect Omtzigt voor functie van informateur

DEN HAAG (ANP) - Het plotselinge en onverwachte vertrek van NSC-leider Pieter Omtzigt uit het formatie-overleg heeft informateur Ronald Plasterk niet persoonlijk geraakt, maar wel "het instituut informateur". Dat zei Plasterk donderdag na afloop van de bijeenkomst met de leiders van de drie overgebleven partijen PVV, VVD en BBB. "Het instituut informateur is een belangrijk element van ons staatsrechtelijk bestel. En dat verdient respect."

Plasterk vindt het vertrek van Omtzigt uit de onderhandelingen en de manier waarop dat gebeurde "niet het ideale verloop van het proces natuurlijk". Daaruit blijkt volgens hem geen respect voor de functie van informateur.

De informateur praat vrijdagochtend opnieuw met PVV-leider Geert Wilders, VVD-leider Dilan Yeşilgöz en BBB-leider Caroline van der Plas. Ze zullen verder werken aan het eindverslag dat Plasterk maandag naar de Tweede Kamer stuurt.

Genoeg mogelijkheden

De hoop van PVV, VVD en BBB dat Omtzigt nog aanschuift bij de formatietafel voordat Plasterk zijn verslag inlevert, lijkt vergeefs. De partijleider van NSC heeft volgens de informateur laten weten dat hij ook vrijdag niet mee wil praten. Dat de partij niet tot het einde meedoet aan de onderhandelingen "legt een zekere beperking op in hoe ik de Kamer kan informeren", zegt Plasterk.

Ondanks de onderlinge irritaties over de roerige slotfase van deze gespreksronde ziet Plasterk nog genoeg mogelijkheden voor de vier partijen om verder te praten. Hij vindt het een "te korte samenvatting" van de onderhandelingen dat de partijen geen perspectief zouden hebben op samenwerking. Van verspilde tijd is wat hem betreft ook geen sprake.

De informateur memoreert aan de moeizame vorming van de vorige coalitie van VVD, D66, CDA en CU, toen D66-leider Sigrid Kaag "hier scheiden onze wegen" had gezegd tegen Mark Rutte in een Kamerdebat. Enkele weken later begonnen de politici weer met onderhandelen en uiteindelijk vormden ze ook een kabinet. "Dus ach", verzucht Plasterk. "Ik ben een optimistisch mens."

Meer uit Politiek

Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

8 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

8 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

10 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

10 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

12 uur geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

14 uur geleden
Jetten over dood Wim T. Schippers: een multitalent is niet meer

DEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.

1 dag geleden