Plannen Slob voor beter passend onderwijs 'beetje mager'
DEN HAAG (ANP) - De keuzes die onderwijsminister Arie Slob heeft gemaakt om het passend onderwijs te verbeteren voor leraren, zijn "een beetje mager". Dat zegt onderzoeker Guuske Ledoux, die het passend onderwijs evalueerde, tijdens een bijpraatsessie in de Tweede Kamer.
De minister presenteerde vorige week 25 verbeteringen voor het fel bekritiseerde passend onderwijs. Vijf punten waren specifiek voor leraren, zoals meer inspraak, duidelijkere verwachtingen en meer inzicht in het beschikbare geld.
Maar leraren hebben vaak het gevoel dat de werkdruk door het passend onderwijs te groot is geworden en zij meer tijd en geld nodig hebben. Het viel de onderzoekers op dat het accent vooral lag op verbeteringen voor ouders. Voor hen zijn dertien verbeterpunten gekomen, voor schoolbesturen zeven.
Kostbare ingrepen
Wel benadrukt Ledoux dat het ook niet makkelijk is de huidige problemen voor leraren op te lossen. Volgens haar zijn leraren vaak gefrustreerd dat ze te weinig geld en tijd hebben voor de hulp die ze willen bieden. "Frustraties ontstaan als je hoge verwachtingen hebt, terwijl de middelen niet meegroeien."
Het zijn "grote, kostbare ingrepen" om daar iets aan te doen, zegt Ledoux. Ook denkt ze dat alleen geld de onvrede niet wegneemt. "Het is een kwestie van attitude.
Veel kritiek
Sinds de invoering van passend onderwijs in 2015 kunnen kinderen met bijvoorbeeld ernstige dyslexie of een handicap vaker op een school in de buurt ondersteuning krijgen. Daardoor hoeven ze minder vaak naar het speciaal onderwijs.
Er is vanuit verschillende hoeken veel kritiek op. Kinderen hebben in een onderzoek van de Kinderombudsman aangegeven dat de hulp vaak niet genoeg is, omdat leraren vaak te weinig tijd of kennis hebben. Ook zitten enkele duizenden kinderen thuis, omdat er op zowel binnen het passend als het speciaal onderwijs geen plek voor hen is.
De Kamer debatteert aanstaande maandag met Slob over het onderzoek.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Op meerdere plekken in het land hoeven kinderen vrijdag niet naar school te gaan omdat het bijzonder warm wordt. Zo houden alle 51 scholen van onderwijsstichting De Haagse Scholen hun deuren vrijdag gesloten vanwege de hitte. Ouders zijn daarover geïnformeerd, laat een woordvoerder weten. Voor kinderen die nergens terechtkunnen, wordt noodopvang geregeld op school.
1 uur geledenRIJSWIJK (ANP) - Het CBR neemt vrijdag in de provincies waar code rood geldt geen theorie-examens, praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen af. Alleen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland gaan alle examens en cursussen door.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Walibi Holland en Drievliet zijn vrijdag gesloten vanwege de verwachte hitte, waarvoor het KNMI code rood heeft afgegeven. "De veiligheid van onze gasten en medewerkers staat altijd voorop", meldt Walibi. Mensen die al een kaartje hadden voor het attractiepark in Biddinghuizen, kunnen dat vanaf vrijdag omzetten naar een andere datum.
1 uur geledenARNHEM (ANP) - Netbeheerder Liander stelt geplande werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnet uit in de gebieden waarin het bedrijf actief is, behalve in Friesland. Het gaat om Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Gelderland. In die provincies geldt vrijdag code rood omdat het extreem warm kan worden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Fysieke zittingen van rechtszaken gaan vrijdag niet door in de provincies waarvoor code rood geldt. Een uitzondering zijn spoedzittingen, zoals over zorgmachtigingen of ondertoezichtstelling, al kan een rechter besluiten dat de zitting online plaatsvindt, meldt Rechtspraak.nl.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.
2 uur geleden