Planbureaus zien toename autogebruik door elektrische auto
DEN HAAG (ANP) - Elektrische auto's leveren weliswaar aanzienlijke voordelen op voor klimaat en luchtkwaliteit, maar zorgen tegelijkertijd voor een toename van het autogebruik. Dat constateren het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) na nieuw onderzoek. Volgens de belangrijke adviseurs van het kabinet neemt vooral in het weekend en bij stedelingen het aantal gereden kilometers flink toe.
De planbureaus keken naar de effecten van de overstap naar elektrisch rijden op het reisgedrag in Nederland. Daaruit kwam naar voren dat huishoudens na aanschaf van een stekkerwagen meer autokilometers maken. Daarbij speelt waarschijnlijk mee dat elektrische auto's goedkoper zijn in gebruik dan wagens die rijden op benzine of diesel. Volgens de planbureaus is er sowieso de perceptie dat elektrische autoritten minder schadelijk zijn voor het milieu.
Bij die perceptie valt echter een kanttekening te plaatsen. "Elektrisch rijden verlaagt weliswaar de uitstoot van CO2 en luchtverontreinigende stoffen, maar houdt andere maatschappelijke kosten van autogebruik in stand", stellen deskundigen van het CPB en het PBL. Ze wijzen erop dat elektrische auto's net als brandstofwagens bijdragen aan filevorming. Ze kunnen ook verkeersongelukken veroorzaken en de doorgaans zwaardere elektrische modellen zorgen uiteindelijk ook voor onderhoudskosten van wegen.
Als de overheid de maatschappelijke kosten van autorijden wil verlagen, is het volgens de instanties zinvol om te kijken naar prijsprikkels. Daarmee zou de overheid bijvoorbeeld ritten op bepaalde tijden of bepaalde locaties kunnen ontmoedigen. Het CPB en het PBL zien een andere kansrijke beleidsoptie in investeren in fiets- en ov-infrastructuur.
Het valt op dat de groei in het aantal gereden kilometers vooral plaatsvindt buiten het woon-werkverkeer en spitsuren. Volgens de onderzoekers gaat het vooral om langere ritten die mensen met een elektrische auto sneller geneigd zijn te maken. Hierdoor lijkt de impact op het verkeersvolume in de reguliere spits beperkter. Uit het onderzoek bleek niet dat elektrische auto's verplaatsingen per fiets of te voet verdringen.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
3 uur geleden