Plan voor hervatting reguliere zorg nog niet klaar
ROTTERDAM (ANP) - De ziekenhuizen weten nog niet helemaal zeker hoe ze de reguliere zorg op de intensive cares kunnen hervatten, nu het aantal coronapatiënten op die afdelingen steeds verder daalt. Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) wilde de afspraken woensdag presenteren, maar nog niet iedereen is akkoord. Het coördinatiecentrum hoopt dat de plannen donderdag wel naar buiten kunnen worden gebracht.
De vertraging komt volgens het LCPS doordat regio's nog niet helemaal zeker weten hoe ze de last eerlijk kunnen verdelen tussen hun ziekenhuizen. Op sommige plekken worden verkoeverkamers, waar mensen bijkomen na operaties, gebruikt als tijdelijke intensive care. Als zo'n kamer vrijkomt, kunnen operaties worden hervat. Een ander ziekenhuis gebruikt een verpleegafdeling als intensive care en kan misschien wat langer zo worden gebruikt. "Iedereen moet dezelfde last dragen zodat iedereen dezelfde vruchten kan plukken", zegt Bas Leerink, hoofd van het LCPS.
Het aantal coronapatiënten op intensive cares is in een paar dagen tijd gedaald van boven de 1400 naar onder de 1300. Daarnaast liggen 365 mensen met andere aandoeningen op de IC's.
Minder dan normaal
Dat zijn er 450 minder dan normaal, aldus Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Mogelijk gaat het bij die groep om mensen die het ziekenhuis de afgelopen tijd hebben gemeden. Zo zijn de laatste tijd minder hartaanvallen vastgesteld. Die mensen moeten in de periode na de coronacrisis alsnog worden behandeld. Om dat 'stuwmeer' weg te werken, zijn de afspraken tussen ziekenhuizen nodig.
Het kan zijn dat patiënten straks naar andere delen van het land moeten worden gebracht, bijvoorbeeld voor een levensreddende leveroperatie. "Alle patiënten in het hele land moeten met dezelfde wachttijd toegang hebben tot dezelfde ziekenhuiszorg", aldus Kuipers.
Ondanks de dagenlange daling liggen er nog altijd twee keer zo veel mensen op een intensive care als normaal. Daarom is het volgens Kuipers te vroeg om maatregelen te versoepelen. "Je moet er rekening mee houden dat het aantal infecties na versoepeling omhooggaat. Dat mag in beperkte mate. Als je nog op 200 procent zit, kun je weinig piek opvangen. Het moet verder naar beneden. In de tussenliggende periode wil je de gelegenheid te baat nemen om de overige zorg op te vangen."
Meer uit Binnenland
HEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
23 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
9 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
11 uur geleden