Pieter Omtzigt keert per direct terug in Tweede Kamer
DEN HAAG (ANP) - NSC-leider Pieter Omtzigt keert per direct terug in de Tweede Kamer. Vanaf september zat hij op doktersadvies thuis. "Hiermee neemt hij de volgende stap in zijn re-integratieproces, waarmee hij de afgelopen weken thuis is begonnen", schrijft de partij in een korte persverklaring. Nicolien van Vroonhoven heeft in de tussentijd de taken van Omtzigt waargenomen. Voor de meeste taken blijft dat de komende tijd nog zo.
"Zie ernaar uit het werk weer op te pakken, collega's te zien en de schouders eronder te zetten in een pittige week", schrijft Omtzigt op X. Hij is van plan om "rustig stap-voor-stap" weer te beginnen en de taken van het fractievoorzitterschap te verdelen met Van Vroonhoven.
Dat Omtzigt zich weer met partijzaken bezighield, bleek dinsdag al. De NSC-staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) die vanwege de omgangsvormen in de coalitie was afgetreden, bleek door Omtzigt overgehaald om weer zitting te nemen in de Tweede Kamer. Ook bij de kabinetscrisis afgelopen vrijdag na het opstappen van staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen en Douane) was Omtzigt op afstand betrokken.
Moeilijke periode
De terugkeer van Omtzigt komt in een moeilijke periode voor NSC. Behalve twee staatssecretarissen zijn recentelijk ook twee Kamerleden van de partij opgestapt. Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk lieten dinsdag weten dat ze zich door de nasleep van de onrust in Amsterdam niet meer op hun gemak voelden in de coalitie en daarom hun Kamerzetel teruggaven aan de partij. Het is nog onbekend wie de opgestapte parlementariërs zal opvolgen.
Half september meldde Omtzigt zich ziek. Dat deed hij vlak voor de Algemene Politieke Beschouwingen, een van de belangrijkste debatten van het jaar, die Van Vroonhoven daarom van hem over moest nemen. In de tussentijd zijn de spanningen in de coalitie flink opgelopen en heeft de interim-partijleider de nodige politieke brandjes moeten blussen.
Opgewekt
Omtzigts fractiegenoten reageren opgewekt op zijn terugkeer. "Fijn dat je er weer bent Pieter!", schrijft Kamerlid Olger van Dijk op X. Ook Isa Kahraman heet hem welkom.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
2 dagen geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
3 dagen geleden