Pieter Omtzigt keert per direct terug in Tweede Kamer
DEN HAAG (ANP) - NSC-leider Pieter Omtzigt keert per direct terug in de Tweede Kamer. Vanaf september zat hij op doktersadvies thuis. "Hiermee neemt hij de volgende stap in zijn re-integratieproces, waarmee hij de afgelopen weken thuis is begonnen", schrijft de partij in een korte persverklaring. Nicolien van Vroonhoven heeft in de tussentijd de taken van Omtzigt waargenomen. Voor de meeste taken blijft dat de komende tijd nog zo.
"Zie ernaar uit het werk weer op te pakken, collega's te zien en de schouders eronder te zetten in een pittige week", schrijft Omtzigt op X. Hij is van plan om "rustig stap-voor-stap" weer te beginnen en de taken van het fractievoorzitterschap te verdelen met Van Vroonhoven.
Dat Omtzigt zich weer met partijzaken bezighield, bleek dinsdag al. De NSC-staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) die vanwege de omgangsvormen in de coalitie was afgetreden, bleek door Omtzigt overgehaald om weer zitting te nemen in de Tweede Kamer. Ook bij de kabinetscrisis afgelopen vrijdag na het opstappen van staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen en Douane) was Omtzigt op afstand betrokken.
Moeilijke periode
De terugkeer van Omtzigt komt in een moeilijke periode voor NSC. Behalve twee staatssecretarissen zijn recentelijk ook twee Kamerleden van de partij opgestapt. Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk lieten dinsdag weten dat ze zich door de nasleep van de onrust in Amsterdam niet meer op hun gemak voelden in de coalitie en daarom hun Kamerzetel teruggaven aan de partij. Het is nog onbekend wie de opgestapte parlementariërs zal opvolgen.
Half september meldde Omtzigt zich ziek. Dat deed hij vlak voor de Algemene Politieke Beschouwingen, een van de belangrijkste debatten van het jaar, die Van Vroonhoven daarom van hem over moest nemen. In de tussentijd zijn de spanningen in de coalitie flink opgelopen en heeft de interim-partijleider de nodige politieke brandjes moeten blussen.
Opgewekt
Omtzigts fractiegenoten reageren opgewekt op zijn terugkeer. "Fijn dat je er weer bent Pieter!", schrijft Kamerlid Olger van Dijk op X. Ook Isa Kahraman heet hem welkom.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden